Roeiboten

Er zijn vele verschillende soorten roeiboten, in elk land waar roeiwater is heeft men zijn eigen namen aan verschillende typen roeiboten gegeven.

• Bireem
  • Galei
  • Gondel
  • Sampan
  • Hollandse boot
  • Opblaasboot
  • Quinquereem
  • Sloep
  • Trireem
  • Vikingschip
  • Vlet
  • Vlieger

• Bij roeisloepen die als reddingsboten worden gebruikt is de vorm meer op maximale inhoud en veiligheid gericht dan op snelheid. Deze boten zijn relatief kort en breed waardoor ze moeilijk om gaan. Reddingsloepen bieden plaats aan twee tot wel veertig personen. In de wat modernere reddingssloepen ligt een roeimachine. In plaats van met de riemen wordt er een heen en weer gaande beweging van een handvat mee omgezet naar een ronddraaiende beweging, die een schroef aandrijft. De roeiers in wat oudere sloepen, meestal acht tot tien, zitten op banken, doften, die vaak niet meer zijn dan een stevige plank die in de breedte in de boot gemonteerd zit, de geredde mensen zitten op de bodem. Meestal bieden deze doften plaats aan twee personen. Er wordt ook wedstrijd geroeid in sloepen, het sloeproeien.
  • De roeiboot van de binnenschipper is de bijboot. Vroeger in de vorm van de houten Hollandse roeiboot, later in de vorm van de stalen schippersvlet. Tegenwoordig worden deze boten van kunststof gemaakt en is de aanvullende eis dat ze zo veel mogelijk van brandvrij materiaal zijn.
  • Veel jongelui maken kennis met het roeien via het roeien in lelievletten van Scouting. Daar zijn de roei- en wrikwedstrijden jaarlijks een groot evenement.
  • Wat men het meest op het water ziet is de gewone roeiboot, meestal in de functie van visboot, werk- of speelboot. Zowel van hout als van staal, met op het boord aan weerszijden een pen, waarover het oog van de roeispaan wordt geschoven. Of van polyester, en in dat geval worden meestal kunststof dollen gebruikt, en wordt er met een roeispaan geroeid.
  • Speciale roeiboten worden gebruikt om oceanen over te steken.

Roeien is een sport waarbij met behulp van roeiriem een roeiboot vooruit gestuwd wordt. Roeien onderscheidt zich van kanoën omdat de roeiers tegengesteld aan de vaarrichting kijken. Ook levert de boot het draaipunt voor de roeiriem, terwijl bij kanoën de peddel geen verbinding met de boot heeft. Daarnaast komt de kracht bij roeien vooral uit de benen, waar deze bij kanoën uit de armen komt. Als sport kan roeien individueel of in ploegverband beoefend worden. Er is een aantal verschillende disciplines bij het roeien. In de skiff, een boot voor één persoon, wordt er altijd geroeid met twee riemen. Bij boten met twee of meer roeiers zijn er twee mogelijkheden. Of iedere roeier heeft één riem (boordroeien) of iedere roeier heeft twee riemen (scullen). In het grootste reguliere nummer, de acht met stuurman, wordt meestal geroeid met één riem per roeier.

Een andere, minder bekende vorm van roeien is sloeproeien.