Philips Records singles

 

0-9

  • 4 Gouden Hits

 

 

EEN

  • À tout braadpan
  • Adiós Amor (Sheila-lied)
  • Als het om de liefde gaat
  • Ben ik hetzelfde meisje
  • Un ami ça n'a pas de prix
  • L'amour est bleu
  • Een andere Tear Falls
  • Après toi
  • Aquele Abraço
  • Auf Wiederseh'n, lieverd
  • Auntie (lied)
  • Autobahn (lied)

 

 

B

  • Baby Come Back (Player song)
  • Baby Sittin 'Boogie
  • (Baby) Je hoeft het me niet te vertellen
  • Baby, hou me dichtbij
  • Un banc, un arbre, une rue
  • Bonen in mijn oren
  • Omdat (lied van Demis Roussos)
  • Beggin '
  • Big Man in Town
  • De zwartogige jongens
  • Bobby's Girl (lied)
  • The Boy uit Dundee
  • Breek het voorzichtig met mij
  • Verbrand mijn kaars
  • Bye Bye Baby (Baby Goodbye)

 

 

C

  • Kom op Marianne
  • Je kunt niet genoeg van je liefde krijgen, schat
  • Ik kan niet zeggen hoeveel ik van je hou
  • Ik kan mijn ogen niet van je afhouden
  • Casanova (Luv 'lied)
  • Central Park arrestatie
  • Ceux que l'amour a blessés
  • Cheveux longs et idées courtes
  • Chez moi (lied)
  • Assepoester Rockefella
  • Comme un corbeau blanc
  • Snijd over Shorty

 

 

D

  • Dawn (ga weg)
  • De troubadour
  • Dear One (lied van Larry Finnegan)
  • Le Dernier qui a parlé ...
  • Derrière l'amour
  • Deux amis pour un amour
  • Die Bouzouki, die Nacht und der Wein
  • Dominique
  • Verwacht niet dat ik je vriend ben
  • Laat me niet verkeerd worden begrepen
  • Laat de regen niet naar beneden komen (Crooked Little Man)

 

 

E.

  • Een speeldoos
  • Eeny Meeny Miny Moe (Luv 'lied)
  • En gång in Stockholm
  • L'Envie
  • Eres tú
  • Essayez

 

 

F.

  • Goed voelen
  • Forever and Ever (lied van Demis Roussos)
  • Van souvenirs tot souvenirs

 

 

G

  • Gaby oh Gaby
  • (Ik denk dat ik over ben) Over je heen komen
  • Meisje komt rennen
  • Goin 'terug
  • Tot ziens Jimmy, tot ziens
  • Vaarwel mijn lief vaarwel
  • Ik moet verder reizen

 

 

H.

  • Blij om op een eiland in de zon te zijn
  • Hij begrijpt mij
  • Heartbreak Hotel
  • Heel de wereld
  • hoi, Joe
  • Hey Paula (lied)
  • Hoe kan ik het zeker weten

 

 

ik

  • Ik sluit mijn ogen en tel tot tien
  • Ik weet gewoon niet wat ik met mezelf moet doen
  • Ik kväll jag tänder ett ljus
  • Ik wil alleen met jou zijn
  • Ik zou de wereld willen leren zingen (in perfecte harmonie)
  • Ik zal alles proberen
  • I'm on Fire (lied van 5000 volt)
  • Ik heb van je gehouden
  • Ik heb je onder mijn huid
  • If I Were a Carpenter (song)
  • Initialen BB (lied)
  • Island of Dreams (lied)
  • It's Five O'Clock (song)
  • Itsy Bitsy Teenie Weenie Gele Polkadot Bikini

 

 

J

  • Jacky (lied van Jacques Brel)
  • La Javanaise
  • Je suis malade (lied)
  • Je t'aime, je t'aime, je t'aime (lied)
  • Jésus Christ (lied)
  • Jij bent mijn leven
  • Joanna (nummer van Scott Walker)
  • Johnny Rider
  • Un jour, un enfant
  • Juliet (The Four Pennies-nummer)
  • Just a Little Bit (Blue Cheer song)

 

 

K

  • Kiss Me, Honey Honey, Kiss Me
  • Kometenmelodie 2
  • Kyrila

 

 

L.

  • Vrouwe Eleanor
  • Vrouwe Samantha
  • Les trois stolpen
  • Laat liefde tussen ons komen
  • Laten we wachten!
  • Lichten van Cincinnati
  • Like I Do (lied van Nancy Sinatra)
  • De eenzame weg
  • The Look of Love (ABC-nummer)
  • Hou van haar

 

 

M.

  • Ma gitaar
  • Maak het makkelijk voor jezelf
  • Manhattan spiritueel
  • Manuela (lied van Demis Roussos)
  • Matsu wa
  • Melting Pot (lied)
  • Mississippi Goddam
  • Morgen (lied van Ronnie Tober)
  • Ochtend van mijn leven
  • Mijn vriend, de wind
  • My Man (Luv 'lied)
  • Mijn enige fascinatie
  • Mijn reden
  • Mijn schip komt binnen

 

 

N

  • 'n Beetje
  • N'importe quoi
  • Wees nooit iemand anders dan jij
  • The Night Chicago stierf
  • Niemand weet het (lied van Dion en The Belmonts)
  • Nocturne (lied van Secret Garden)
  • Noël interdit

 

 

O

  • Oh! Ma jolie Sarah
  • Nog een dans
  • One Way Ticket (Stephen Lawrence-nummer)
  • Open uw deur
  • Opus 17 (Don't You Worry 'bout Me)

 

 

P.

  • Perdoname (lied van Demis Roussos)
  • Petite fille
  • Poupée de cire, poupée de son
  • Giet moi la vie va commencer
  • Un premier amour
  • Prends ma vie
  • Mooie Ballerina
  • Mooie meiden overal
  • De trotse

 

 

R

  • Rag Doll (The Four Seasons-nummer)
  • Retiens la nuit
  • Ring-A-Ding Girl
  • Ring-dinge-ding
  • Ronnie (The Four Seasons-nummer)
  • Ren naar me toe (lied van Bee Gees)

 

 

S

  • San Francisco (zorg ervoor dat u bloemen in uw haar draagt)
  • Bewaar het voor mij
  • Say Wonderful Things (lied)
  • Schön wie Mona Lisa (Wenn ich ein Maler wär ')
  • Schönes Mädchen aus Arcadia
  • Seizoenen in de zon
  • Sha-La-La-La-La
  • Shame, Shame, Shame (lied van Shirley & Company)
  • Ze heeft een manier
  • Silence Is Golden (lied)
  • Sind Sie der Graf von Luxemburg
  • Zing Hallelujah (lied van Mike Settle)
  • Singapore (lied)
  • Ska vi plocka körsbär in min trädgård
  • Ooit ergens
  • Zoon van een predikant
  • Ruimte eigenaardigheid
  • Stay Awhile (Dusty Springfield-nummer)
  • Les sucettes
  • De zomer is voorbij
  • Summertime Blues
  • The Sun Ain't Gonna Shine (Anymore)
  • Sweet City Woman
  • Sympathy (Rare Bird song)

 

 

T

  • 't Is genoeg
  • T'en va pas (lied van Esther Ofarim)
  • Vertel het aan de regen
  • Er is een soort van stilte
  • Deze keer doe ik het voor liefde
  • Tijd
  • Tornerò (nummer I Santo California)
  • Touch My Life (with Summer)
  • Trojaans paard (lied)

 

 

U

  • UOMe (thema uit Waldolala)
  • Un homme heureux

 

 

V.

  • Vagabund der Liebe
  • Velvet ochtenden

 

 

W.

  • Bekijk de bloemen groeien
  • We zeggen ja
  • We zullen dansen
  • Wanneer voor altijd is gegaan
  • The White Ship (lied)
  • Wie wil je zijn
  • Wishin 'en Hopin'
  • With You (lied van Demis Roussos)
  • Ik werk mijn weg terug naar jou

 

 

Y

  • Ja, ja
  • Je hoeft niet te zeggen dat je van me houdt
  • Je bent de grootste minnaar
  • Young Lovers (lied)

 

Geschiedenis:

Het platenlabel is ontstaan ​​als "Philips Phonographische Industrie" (PPI) in juni 1950 toen het begon met het uitgeven van klassieke muziekopnames . Ook zijn er opnames gemaakt van populaire artiesten van meerdere nationaliteiten en van klassieke artiesten uit Duitsland, Frankrijk en Nederland. Gelanceerd onder de slogan "Records of the Century" (verwijzend naar Philips Industries 'UK Head Office in Century House, W1), verschenen de eerste releases in Groot-Brittannië in januari 1953 op 10 "78-toerenplaten, met lp's die in juli 1954 verschenen.

Philips verspreidde ook opnames gemaakt door het United States Columbia Records (dat destijds een onderdeel was van CBS ) in het VK en op het Europese continent. Na de scheiding van het Engelse Columbia-label (eigendom van EMI ) en het Amerikaanse Columbia, begon Philips ook originele Columbia-opnames te distribueren op het Philips-label in het VK.

De eerste batch van acht singles releases in 1953 omvatte Britse artiesten zoals Gilbert Harding , Flanagan en Allen en Gracie Fields , gevolgd door de Amerikaanse artiesten Jo Stafford , Frankie Laine en Johnnie Ray . De eerste single op het label die in de hitparade kwam, was Frankie Laine's " I Believe ", die in april de nummer 1 positie in het VK bereikte. Veel van de eerste Britse opnames op het label werden geproduceerd door Norman Newell totdat John Franz in 1954 werd aangesteld als artist and repertoire ( A&R ) manager.

In 1958 richtte Philips een dochterlabel op, Fontana Records , wat betekende dat opnames in Amerika en Colombia werden uitgegeven op zowel het Philips- als het Fontana-label. Deze regeling duurde tot april 1962, toen Philips onder druk van Columbia in Amerika een derde label voor hen creëerde, CBS Records (het kon het label Columbia niet noemen omdat het copyright voor die naam al lang in het bezit was van EMI). Eind 1964 richtte CBS Records , onder leiding van de Amerikaanse president van Columbia Records Goddard Lieberson , zijn eigen internationale activiteiten op onder de naam van de toenmalige moedermaatschappij CBS.. CBS Records zette hun Britse vestiging op in Theobalds Road in Holborn. Singles en albums op de Philips- en Fontana-labels van het product van Columbia werden vervolgens uit de catalogus verwijderd.

In 1962 vormden Philips Records en Deutsche Grammophon de Grammophon-Philips Group joint venture (GPG), die later PolyGram werd in 1972. Britse persingen werden vervaardigd in de grote fabriek van het bedrijf in Walthamstow in NE Londen.

In 1964, nadat Philips zijn Amerikaanse en Canadese distributiedeal met Columbia Records had verloren, sloot het een uitwisselingsovereenkomst met Mercury Records . Een jaar later kocht Philips 'Amerikaanse dochteronderneming Consolidated Electronics Industries Corp. (ook bekend als Conelco ) Mercury en zijn dochtermaatschappijen, zoals Smash . Philips klassieke, jazz- en popplaten werden nu door Mercury in de VS op de markt gebracht onder het Philips-label. Het Mercury Living Presence-team maakte in juli 1961 ook klassieke opnamen voor Philips. Deze platen, gemaakt in het stadhuis van Walthamstow in de buurt van Londen, bevatten Liszt-pianoconcerten van Sviatoslav Richter en het London Symphony Orchestra onder leiding vanKiril Kondrashin ; twee albums met symfonische "bon-bons" door het London Symphony Orchestra en Charles Mackerras uitgebracht als "Kaleidoscope"; "Russian Song Recital" door Galina Vishnevskaya en Mstislav Rostropovich ; en Beethoven sonate op. 69 voor cello en piano van Richter en Rostropovich. Het Richter Liszt-album werd opgenomen op 3-track 35mm magnetische film en werd heruitgegeven op cd van een remaster gemaakt van de film door de oorspronkelijke producer Wilma Cozart Fine , (vrouw van de opnametechnicus Bob ) als onderdeel van de Philips Solo-serie. [2]

Klassieke groepen die Philips zwaar opnam, waren onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest , het Beaux Arts Trio en het Quartetto Italiano . Violist Arthur Grumiaux en pianist Claudio Arrau stonden onder contract bij Philips. De symfonieorkesten onder contract, waaronder het LSO, stonden onder leiding van prestigieuze jonge dirigenten als Colin Davis en Bernard Haitink .

Van 1961 tot eind jaren tachtig bracht Philips Records (VS) veel klassieke titels uit in VS-specifieke verpakkingen, aanvankelijk in dezelfde glanzend gelamineerde omslagen als Mercury Records. De platen werden geperst in de fabriek van Mercury in Richmond, Indiana, en gemasterd in New York door George Piros van Fine Recording, met behulp van 2-track en mono mastertapes van Philips. Deze releases waren de PHS 900 xxx-serie voor stereo en de 500 xxx-serie voor mono. Clair Van Ausdal in het kantoor van Mercury in New York hield tot het midden van de jaren zestig toezicht op de klassieke Amerikaanse releases van Philips.

Philips lanceerde ook een gelijknamig jazzlabel in de VS, dat zowel geïmporteerde Europese Philips-opnames uitbracht als nieuwe Amerikaanse opnames maakte van onder meer Gerry Mulligan , Dizzy Gillespie en Woody Herman . Deze platen zijn gemaakt via de bestaande jazzoperaties van Mercury en geproduceerd door Jack Tracy en anderen.

Naast jazz en klassieke muziek werd Philips eind jaren vijftig tot eind jaren zeventig ook een groot label in de wereld van de rock- en popmuziek. In het VK ontwikkelde Philips een sterke selectie van populaire muziek door acts als Marty Wilde , Roy Castle , Anne Shelton , the Four Pennies , Dusty Springfield en de Walker Brothers te ondertekenen . Het Amerikaanse poplabel werd gelanceerd in 1962, te beginnen met de R & B-single "Gee Baby" van Ben & Bea en toonde een comfort met folk-country, door in 1969 "Makes You Wanna Sigh" van Ross Legacy uit te brengen. Het tekende de Four Seasons in 1964. Het speelde ook een belangrijke rol bij het promoten van het garage rock genre en depsychedelisch rockgenre in het midden van de jaren 60, met als meest succesvolle aanwinst Blue Cheer .

In het Verenigd Koninkrijk richtte Philips in de jaren zestig en zeventig zijn aandacht meer op de groeiende MOR- markt met artiesten als Lena Zavaroni , Peters en Lee , Nana Mouskouri en Demis Roussos , en gaf het nieuwe platen uit van media-persoonlijkheden zoals Ed Stewart , Bruce Forsyth , Dave Allen en Chris Hill . In 1970 werden Philips, Fontana, Mercury Records en het nieuw gevormde Vertigo Records samengevoegd tot een nieuw bedrijf genaamd Phonogram . In Europa werd Philips echter op grote schaal gebruikt en werd het de uitlaatklep voor Sire Recordsin Amerika en verdeelde een aantal punk- en new wave-bands zoals Talking Heads , the Ramones en Radio Birdman , die waren getekend vanuit Australië. Het bracht ook enkele discoplaten uit van Donna Summer en The Village People , zoals hun thuislabel Casablanca Recordsis niet goedgekeurd voor gebruik in alle landen over de hele wereld. Een ander belangrijk Amerikaans label dat voor het VK tekende, was Avco Records, dat Phonogram een ​​van hun best verkochte Amerikaanse acts leverde, de Stylistics. Eind 1979 tekende Phonogram Dire Straits bij het Vertigo-label. De band verkocht enorme aantallen platen in heel Europa en werd gekozen om de eerste release van cd's in 1985 te promoten, met een landelijke roadtour in samenwerking met Philips / Sony Industries.

In 1980 consolideerde PolyGram al zijn Amerikaanse activiteiten, Phonogram, Inc. Mercury Records , RSO , Casablanca en Polydor Records en bijbehorende labels in PolyGram Records en was het gevestigd in New York City. Onder het nieuwe bedrijf besloot PolyGram om Philips als pop- en rocklabel in het VK en in een groot deel van Europa stop te zetten, hoewel het nog steeds regelmatig op platen verscheen in Frankrijk en Zuidoost-Azië door Chinese en Hongkongse popartiesten. Het merendeel van de rock- en popmuziekaanvragen van PolyGram ging naar Mercury en Polydor in het VK en Europa, hoewel het label in Amerika spaarzaam werd gebruikt. Philips werd onderdeel van PolyGram Classics als een klassiek muzieklabel samen met Decca Records enDeutsche Grammophon .

Vanaf het begin van de jaren zeventig werden er in de VS geen klassieke Philips-platen meer geproduceerd; ze werden eerder in Nederland gemaakt en als invoer op de Amerikaanse markt verkocht. Philips heeft een groep Mercury Living Presence-titels opnieuw uitgegeven als "Mercury Golden Imports", met productie in Nederland en masters gesneden uit 2-track productietapes, in tegenstelling tot de originele uitgiftemethode om stereo LP's rechtstreeks van de bewerkte 3-track te mixen. mastertapes en films.

In de jaren tachtig werd Philips Classics Records opgericht om zijn klassieke artiesten te verdelen, hoewel er ook klassieke opnames zijn uitgegeven op het reguliere Philips-label. In de VS verzorgde Philips uiteindelijk de distributie en verkoop voor Philips, Mercury, British Decca (verkocht onder het Londense label in de VS) en Deutsche Grammophon.