Nederlandse plateelbakkers & bakkerijen van A tot Z.

gegevens van Plateel.nl

A

Cris Agterberg, een begenadigd ontwerper & vervaardiger van kunstnijverheid, schilder en beeldhouwer, eigen kunst­nijverheids atelier in Utrecht. Maakte voor Westraven en Zaalberg vazen, schalen en serviezen ontworpen, maskers bij Zenith
Ontwierp half jaren 20 sieraardewerk voor de Afdeling Kunstnijverheid van Plateelbakkerij Zuid Holland

Pottenbakkerij Ambacht Haalderen maakt ambachtelijk, handgedraaid aardewerk en kunstnijverheidsartikelen, Geschilderde decoraties als in de klei, dan wel in de engobe gekrast.

Familiebedrijf Ambacht Volendam (Familie Schilder) maakt ambachtelijk hand gedraaid aardewerk, serviesgoed, souvenirs en kunstnijverheidsartikelen, serviezen met engobe-decor. Decoraties geschilderd en in de klei dan wel in de de engobe gekrast. Aardewerk Ambacht Volendam items op de pers gemaakt daarna afgewerkt & geschilderd met de hand.

Tegel-en Fayencefabriek Amphora had grote namen van ontwerpers en schilders in dienst, maakten op hoog niveau sier-en gebruiksaardewerk. Kan verwarring ontstaan met die andere bekende Amphora plateelfabriek uit de Bohemen. Gebruiks- en sieraardewerk, tegels en tegeltableaus. Door faillissement van Haga overvloed aan geschoold personeel en trok sierkunstenaar Chris van der Hoef aan, zijn strakke vormen en decors zijn typerend voor Amphora. In de beginperiode werd naast gegoten voorwerpen van witte gietklei (verwant aan Rozenburg en de Distel) ook keramiek geproduceerd van bruin bakkende, gedeeltelijk ingelegde klei. 

Gebruiksaardewerk, giet-, indraai- en handdraaiwerk, Delfts aardewerk. Aardewerkfabriek De Vink is in 1949 voortgezet als De Amstel. En deze fabriek ging in 1951 in Zeist verder als Aardewerkfabriek Inka (Inca, door Inka's afgeleidde decoratie) door de broers Aalten. In Vroomshoop van 1964-1983
.

Aardewerkfabriek Amstelhoek maakte zeer eigen herkenbare aardewerk sier-en gebruiksvoorwerpen, afgeleid van Oudgrieks vaatwerk. Gebruiks- en sieraardewerk, de eerste producten van Amstelhoek waren van gegoten door en door witte gietklei, beschilderingen onder het glazuur, welke eigentijdse strakke gestileerde vormen en decoraties had, dus geen kopie van Rozenburg-plateel zoals bij alle andere bakkerijen. In 1900 tentoonstelling van haar (bekendste) keramiek in Nederlandse rood en bruin bakkende klei, met ringeloren en inleg met contrasterende kleuren klei en verschillende tinten glazuur. waar ook geometrische (spiralen en vlakjes) of dierfiguren (pauwen en reeën) op werden afgebeeld. Chris van der Hoef geldt als de keramiek-ontwerper van deze bakkerij. In 1904 ging Amstelhoek failliet, alleen keramiekfabriek werd door J.B. Lambeek jr. en P.J.C. Brauns voortgezet als Voorheen Amstelhoek. Verkopen niet geheel naar wens, veiling van keramiek in 1905. In 1907 werd Haga overgenomen, vooral om haar serie modellen en gietvormen van keramisch (beelden en diergroepen in fayence en terra cotta, naar Teixeira de Mattos e.a.) plastiek, Vaasjes met bonte stroom glazuren van Chris Lanooij. Na 1904 positie als vernieuwer kwijtgeraakt, nu (zeker vanaf 1907) geen nieuwe modellen meer zijn gemaakt. Fabrieksdoelstelling was betaalbaar aardewerk van goede vorm, waardoor buitenlands fabricaat van slechte vorm te vervangen door beter inlands fabricaat. Een zilveren medaille gekregen in 1900 op Wereldtentoonstelling te Parijs. Kort na haar inzending aan de Wereldtentoonstelling in Brussel in 1910 (kreeg een Grand Prix) ging zij op in de Distel

Eerste kwart 20 ste-eeuw experimenteerde pottenbakker Hein Andree met verschillende kleimassa's, glazuuringrediënten en temperaturen waarop gebakken werd leverde verfrissende resultaten. Plaatste codes onder zijn werken welke verwijzen naar glazuursamenstellingen. Omstreeks 1920 sloot Andree zich aan bij de Glazuren groep, vormen geïnspireerd op het Chinese Tang keramiek, maar ook vormen uit Perzië en Egypte. Monochroom, maar ook meerkleurig effecten. Ornamenten en versieringen worden vervangen door dominante kleuren, zoals oranje, rood, paars en blauw. Het glazuur is de onderscheidende kracht van zijn werk.Sieraardewerk, vazen/kannen met oor, groen en geel gebruiksgoed. Andree had voorliefde voor natuurverwante glazuren, katte-, slangen- en haze huid imitaties.

Arnhemse Fayencefabriek produceerde sier- en gebruiksaardewerk, zoals bonbonnières, rook- en likeurstellen, inktstellen, etc. en gelegenheids-- souvenir-aardewerk (asbakken voor Amsterdamse Olympische Spelen in 1928), 4 theeserviezen met een mooie vorm, maar slechte kwaliteit. Verwant aan Zuid Holland, de Distel (sierlijk en eenvoudig) en Rozenburg (amforen), matglaszuur mee ontwikkeld door Klaas Vet.

Elke vorm kon bij plateelbakkerij Arnhem ieder decor krijgen, 2 groepen decors: donkere ondergrond met glanzend glazuur, waar vlinders en bloemen in egale vlakken met sierlijke lijnen zich asymmetrisch bevinden & een witte ondergrond met matglazuur met lineaire motieven. Op roodbakkende klei abstract-geometrisch en floral gestileerde decors.

Oosterse/Perzische ornamentendecors, zoals Lindus, Ispahan, Persian, Kashmir, Nippon, etc. Modellen werden doorgenummerd, grootste vaas 62 cm en de kleinste 3 cm (alleen per dozijn te koop). Grotere afname van sieraardewerk, door staking van Goudse plateelfabrieken in 1928/29, maar werd overmoedig. Door  grote ovencapaciteit bakte Fayencefabriek Arnhem voor andere plateelbakkerijen.

Jaren 30, saneren van handgeschilderde versieringen, alleen nog aardewerk met druip-, spuit- en spatglazuurdecoratie in (zwart-oranje, oranje-blauw, grijsdonkerrood, etc.) kleurencombinaties, ook gemarmerd (grijs-wit, mintgroen-wit) decor en egale mat pastelgroene, -gele of -blauwe glazuurdecoraties. Ook reliefdecoratie, decoratie al meegegoten. Na het afbranden van Klaas en Jacob Vets Plateelfabriek Purmerend startten zij deze fayencefabriek in 1907 te Arnhem, rijke stad en makkelijker vervoer van brandstof via het spoor of over de Rijn. Geliefd in heel Europa, New York Sydney. Jacob overleed in 1924 onder verdachte omstandigheden in de Londense Thames op een van zijn verkoopreizen. Het merk is een naar links lopende haan.

B

Lucie Q Bakker maakte ambachtelijk, handgedraaid (meestal bruin/groen met wit aan de binnenkant) aardewerk/servieswerk (losse onderdelen) met halfmatte glazuren als tegenpool van de gemechaniseerde aardewerkfabricage. Lucie Bakker kan met de hand niet voldoende maken om ervan te leven, daarom moedervormen uit gips, giet gipsen indraai vormen en zet zo een kleine productielijn op in 1955.Twee semi ambachtelijke serviezen (Lucie & Quirina) bij Tichelaars Makkum in 1969, succesvol mede bij gebrek aan concurrentie. Van 1975 tot 1980 derde servies (zwart) Nynke. Zwart bakkende mangaanklei voor haar handgevormde voorwerpen. Ontwerpster van avondmaal-servies.

Edmond Bellefroid zoekt met zijn ontwerpen de grenzen op in de technische mogelijkheden van de gemechaniseerde aardewerkproductie. Restylend oude modellen en ontwerpt 35 nieuwe serviezen.  Bellefroid maakte van 1929 tot 1946 bij de Sphinx uiteenlopende ontwerpen, maar ook voor de Hema, Geubels en de Bijenkorf, ontwerpen welke soms streng en geometrisch van vorm en fel van kleur zijn en dan weer traditioneel gevormd en voorzien van een herhalend abstract patroon, voor elke groep consumenten wat wils.

 

Gerrit de Blanken is opgeleid in het draaien van bloemen- en schoorsteenpotten, vanaf 1923 Zoeterwoudse werkplaats en van 1955 tot 1961 in Leiderdorp, bolvormige en ovale vazen, schalen en serviezen als Unica en in series. Sober gebruiksgoed: Gerrit de Blanken's specialiteit zeer licht dunwandig aardewerk (bijna eierschaalporselein) met donkere metaal glanzende glazuren, diepblauw/glanzend zwart. Ook fi  leuren en lichtende groenen. Binnen- en buitenkant andere kleur. Glazuur werd opgespoten en voorwerp werd maar eenmaal gebakken.

Pottenbakkerij De Blauwe Dolfijn maakte ambachtelijk, handgedraaid aardewerk, unica, sier en serviesgoed.

Willem Bogtman maakte sieraardewerk voor Eskaf van 1919 tot 1925, ontwierp vaas-modelnummer 320 t/m 324.

Bernardus Boeziek had vanaf 1910 eigen pottenbakkerij in Watergraafsmeer en werkte eerder bij Weduwe NSA Brantjes, welke in het begin imitatie delftsblauw maakte.

 

Bos, R., Aardewerkfabriek. Massafabricage van los hoogglanzend gebruiksgoed voor grootwinkelbedrijven, door mechanisatie weet aardewerkfabriek Bos de prijzen laag te houden. Deze fabriek neemt in 1987 de Driehoek over. De Driehoek houdt eigen naam, maar neemt gezicht van Bos over.  Sinds 1988 onder naam "Circle Design". Nu Newland Pottery.

Deze Maastrichtse aardewerkfabriek N.A. Bosch heeft slechts 13 jaar bestaan. Begon aardewerkfabriek in navolging van Petrus Regout. Maakte blank, beschilderd en bedruktaardewerk van goede kwaliteit, met decornamen als o.a. Petlamb, Willow en Swiss Fountain. Bosch had een bakoven uitgevonden waar verschillende soorten aardewerk tegelijk gebakken konden worden, hoogtepunt 1860-1864, export Nederlands Indie. Items van deze Maastrichtse plateelbakker zijn schaars. Bedrijf opgeheven in 1866 door overlijden van N.A. Bosch en de daarbij behorende boedelscheiding.

Weduwe Brantjes en Co begon met Delftsblauw imitatie, vervolgens decoraties in bonte kleuren (bijv. portretten) en florale Jugendstil-stijl, impressionistische landschappelijke, naar bestaande schilderijen gekopieerde, decors en gearceerde schilderingen op cremekleurig aardewerk, alleen door meest talentvolle schilders, zoals Boeziek. Brantjes produceerde handgeschilderd sieraardewerk onder een glanzende kleurloze glazuur (met uitzondering van de 'Delftsche groep') en tegels, geinspireerd op Rozenburg (haar eierschaalporselein decor) en De Porceleyne Fles, hoge kwaliteit van beschilderingen. Het klompje is het fabrieksmerk. Heette eerst Faience de Purmerende (internationale naam, aangenomen wordt dat grootste gedeelte van de productie voor export bestemd was), na 1904 overgenomen door Haga.

Breetvelt heeft een eigen atelier van 1909 tot 1916 in Den Haag. Ontwerptekeningen voor aardewerkdecoraties. Werkte bij verschillende bedrijven, zoals Zuid Holland, Porcelein fabriek de Kroon en Sociëteit Ceramique. Van 1916 tot 1923 werkt Breetvelt bij Plateelbakkerij Zuid Holland als zelfstandig decorontwerper, ontwierp voorbrand en matglazuur siervazen en wandborden met abstracte, kleurige decoraties in eigen atelier in de fabriek. Schilderde bijna altijd zelf, leverde duizenden unica af, ook in serie. Als andere schilders zijn decors uitvoerden dan werd er vermeld Decor Breetvelt. Na zijn dood leefden zijn ontwerpen voort.

Brouwer's Aardewerk "Vredelust", NV.  maakte sieraardewerk in Art Nouveau-stijl, boetseerwerk, (na 1927 vrijwel alleen) bouw- & tuinkeramiek in terra cotta. Brouwer's: puur ambachtelijke pottenbakkerstechnieken, zoals het draai en kneedwerk, ringeloren, sgrafitto en stempel- en inlegwerk, met volksaardewerk als inspiratiebron. Klei- en slibversieringen of zelfs de afdruk van zijn duim. W.C. Brouwer ontwierp op pottenbakkersdraaischijf, medewerkers fabriceerden het stuk dan (relatief goedkoop) in serie. Kunst aardewerk, de aardewerkvorm en (stromende) glazuren als decoratie vormen samen een geheel, geïnspireerd  door Oosterse keramiek, in rustige aardkleuren. In jaren 20/30 in serie vervaardigen van Art Deco craquelé bloemenvazen en potten. Werkte bij Brantjes en Goedewaagen. Zijn werk werd verkocht in de luxe interieurwinkels. Na zijn dood in 1933 werd bedrijf door zijn zoons voortgezet.

C

Ciro Keramiek ontstaan uit Handwerk Keramiek Lorë, handgedraaide steengoed bloemisterij artikelen.

Sierkunstenaar Theodoor Colenbrander ontwierp van 1884 tot 1889 voor Rozenburg, nieuwe vormen voor pullen, vazen en borden, vormovergangen in ontwerpen in golvende ringen, zoals de knobbels in bamboe, geïnspireerd op het Verre Oosten. Tulband pullen, deksel vazen welke leken op Turkse Minaret. De decoraties van Colenbrander waren grillig en kleurig met (niet duidelijk herkenbaar) plantaardige en dierlijke elementen op roomwitte achtergrond, doet denken aan de Indonesische batiktechniek (Het tweedimensionale karakter van het toegepaste vlakornament). Hij sloot aan bij het internationaal symbolisme, welke voorwerpen een sterk emotionele betekenis gaf, door zijn scheppingen de namen grijs en dag en nacht te geven of een gedicht als titel.

Cor Unum (= 1 hart) is een keramische sociale werkplaats (overheidssteun) met (logischerwijs) hogere productiekosten, wist zij zich te onderscheiden qua kleur en vorm door zich te richten op meer kunstzinnige bovenlaag van de bevolking, keramisch bedrijf met winstoogmerk. Unica & seriematige productie van serviesgoed. Tot 1959 maakte Cor Unum zwarte schalen en vazen met geel/witte (lijn)decoratie, menspotten genoemd naar Rademakers antroposofische opvattingen, de 12 (buik, voet, etc.) individualiteiten. Na 1959 meer doelmatige bedrijfsvoering met Zweitse Landsheer, hand gedraaide vorm als uitgangspunt, maar wel gegoten. Tot half 70'er jaren (als enige) semi-industrieel gebruiksaardewerk, zoals serviezen. Mat geglazuurd (meer ambachtelijk aandoende) aardewerk in rustieke kleuren in jaren 60. Zwart bakkende mangaanklei met matte glazuren, integratie van scherf en kleur. De keramische Hangbol / Sfeerbol was de topper uit 1967 in bloemisterijartikelen, levende planten als decorstuk, onderscheiden met Certificaat Gulden Vorm. Schik keramiek met geometrisch schakelbare kubus/bol/cilinder vormen; matte, afgeronde hoeken rechte vlakken. Designproducten, Cor Unum Specials, door externe vormgevers. Technisch onhaalbare collectie Grafico, met bevende versiering, hoge kwaliteit en schoonheid. Eind jaren 80 collectie Artline, steengoed in geel, beige en groen door Van der Meijden ontworpen, zoals sterschaal, ruitvaas, de triangel, etc. Luxe (product op maat) relatiegeschenken hoogtepunt in 90'er jaren, bouwkeramiek, toepassing van hout en metalen, zoals bij kandelaars . Vierkant/rond-artikelen & antracietgrijze voorwerpen, etc. bepaalden de eind 80'er jaren. Gestileerde Boom als merk.

D

Delft, NV Plateelbakkerij, (P.B.D.) Plateelbakkerij Delft produceerde kunst aardewerk in Delfts blauw, veelkleurige versiering op wit fond, herinneringsborden bouwkeramiek en tegeltableaus, luster glazuur. Merk driehoek met daarin PBD en Delft, daaronder soms Hilversum Holland.

In het begin maakte Plateelbakkerij de Distel gekleurd sieraardewerk in stijl van Rozenburg, Gedecoreerde tegels voor in huis (schilderijen en afbeeldingen gekopieerd), reclame- & gelegenheidstegeltableaus, Keltische invloeden. De Distel nam in 1901 plateelbakkerij Lotus van Nienhuis over, Nienhuis mat glazuur aardewerk op een ivoorkleurige ondergrond met een wisselende geometrische motieven-decoratie.werd specialiteit van Distel, wereldwijd afnemers. Plateelbakkerij de Amstelhoek werd door De Distel in 1910 overgenomen. Breed assortiment, zoals siervazen, cachepots, kruikjes (distilleerderij W. Fockink), klompjes, borden met spreuken, asbakken, tegel/tableaus, etc. Door originele vormgeving, fraaie decoraties en variëteit aan producten vele onderscheidingen gekregen. Wel 40 plateelschilders in dienst. Jugendstil tegeltableaus met opgelegde decors, bestaande uit 35 tegels in tube lining tiles-techniek, ook.enkele vazen met opgelegd decor.  Weerbestendige carduustegels: (carduus = distel) eenvoudige vlak en bruin, meer uitgewerkte afbeeldingen van kleine libellen, gevlochten geometrische versieringen en gekIeurde stippels, ook Oosters yin-yang patroon (Motieven ingeslagen/ingekrast deels als engobelijnen of vlakjes met ringeloor opgebracht, groen en okergeel), druppeltechniek. Carduustableaus hebben een (schilderij)rand van tegels. In 1925 overgenomen door Koninklijke Goedewaagen door stagnatie na W.O.I, produktie nog enige tijd voortgezet in afzonderlijk onderdeel.

Dordtsche Kunstpotterij (D.K.P) maakte sieraardewerk, zoals tegels, vazen met opgelegde decoratie, beeldjes en plastische ornamenten. Geometrische patronen en Rozenburg versieringen, tekst/dichtregels. Merk voluit Dordtsche Kunstpotterij Holland, ook D.K.P. Dordrecht Holland.

Potterie de Driehoek aardewerk wordt in de volksmond Huizen plateel genoemd. Fabrieksmatige productie van losse gebruiksartikelen en modieuze aardewerk serviezen. Merk: Huizen Holland.  Na WOII waren complete serviezen uit en ontwikkelde de Driehoek het Schakelservies in (vuurvast) Stonelite. Men kon, leverbaar voor lange tijd, in eigen tempo servies aaneenschakelen. Toepassing van kunststof/bakelieten schotels bij koffie/theeserviezen in 1949, door opkomst van kunststof. Functionele stavast kop en schotel, kopje kon niet van schotel schuiven. Romantische Huizer Boerenbont van 1951 tot 1957 geproduceerd. Regina verloor in 1959 proces tegen De Driehoek, omdat decor Tulipe geen kopie is van decor Black Princess. In 60'er jaren felle Pop-kleuren, zoals paars, oranje, kobaltblauw, etc. Nam in 1969 Fris over, om als enige grote serviesproducent over te blijven. Brede bevolkingslaag bereiken door verkoop in bijv. Vroom & Dreesmann. Orders genoeg alleen in 1970 zag het er slecht uit door o.a. de lage produktiviteit bij gebrek aan goede en verstaanbare mankracht.

Plateelfabriek De Duinvoet opgericht vanuit een socialistische maatschappijvisie: goed doordacht ambachtelijk betaalbaar aardewerk, gebruiksgoed en plastieken. Strak, eenvoudig en kleurig. Merk: Duinvoet, Haag.  Goede kwaliteit en veel handwerk, waardoor de idealistische visie niet gehaald werd. Gemerkt met duinvoet, stipmerkje.

E

Edelsmid en ontwerper Jan Eisenloeffel, vanaf 1910 werkplaats in Laren, serviezen en andere gebruiksaardewerk ontwerper voor Plateelbakkerij Zuid Holland, De Distel (1900-1908, o.a. carduustegels met Libellen) en de Sphinx. 1897 leiding over Amstelhoek; keramiek naar OudGrieks vaatwerk. Begin 1900, eenvoudige, geometrische vormen, welke machinaal gemaakt kunnen worden.

E.S.K.A.F, NV, Eerste Steenwijksche Kunstaardewerkfabriek Eskaf maakte Amsterdamse School sier / kunst aardewerk, tegels, serviezen en bouw-aardewerk, vaak mat crème / zwart geglazuurd, beschilderde gestileerde figuren. Vlinder en bloemenmotieven. E.s.k.a.f kannen, sculpturen en deksel potten met bizarre gevormde welvingen en sculpturale decoraties, zoals gevlekte donkergroene of bruine deksel potten met veelal een geboetseerd hertje of bokje, Witte vormen met zwarte oren, "Goudsplateel". Veelzijdig assortiment door eigen stijl van ontwerpers. Socialistische visie was de opvoedende werking van goed vormgegeven gebruiksaardewerk op de arbeidersklasse, echter kopers waren welgesteld met een moderne smaak.

F

Flora, Plateelbakkerij Fabrieksmatige productie (Plateelbakkerij Flora  wij verkopen geen kunst aardewerk van handgeschilderd, luxe meest vazen, schalen en asbakken, gebak- en pinda stellen,  120 modellen met decoren van plaatsnamen Madrid, Tokio, Istanboel, meisjesnamen Tosca, Carla en andere namen zoals Rumba, met rullo-glazuur, Lila, naar de kleur en Liane met (koper op tinglazuur) groene lijnen, etc. Veel decors van Flora werden uitgevoerd in matglaszuur, maar ook in glanzend glazuur, zoals bij Tokio en Lila. Kalkaardewerk, welke zacht is en een dikke scherf heeft. Nummers onder de vazen zijn modelnummers en hebben niets met jaar of decor te maken. Jaren 60 combinatie aardewerk met houten onderdelen. Twintig procent werd er geëxporteerd en niet goedlopende decors kwamen goedkoop in België aan. Eind zestiger jaren Delfts Blauw en Gouds Plateel siergoed, mechanisch gedecoreerd. 

Tegenwoordig vanaf 1987 moderne vormgeving in "Design Collectie", kunstwerken / luxe goed, door externe ontwerpers (o.a. Floris Meydam, Y. Niessen, Bechtold) , zoals geometrisch eenvoudige wit/zwartte geglazuurde vazen. Goedewaagen heeft Flora in 1989 overgenomen wegens financiële problemen, naam blijft bestaan. Meer richten op de export. Eikenboom.

Frankton CV, Keramische Industrie Na WOII startte Frankton door vergaande mechanisering met massafabricage van aanvankelijk complete serviezen, later eenvoudige losse (goedkope en geglazuurde) gebruiksgoederen, zoals ovenschalen, thee- en filterpotten, sierbloempotten. Hanteerde merk Porselit, half aardewerk/half porselein.

Fris, NV, Keramische Industrie  (Studio) Fris maakte huishoudelijk gebruiksaardewerk en luxe gebruiksartikelen, zoals vazen, petit four-, gebak- en pinda stellen, viel op door goede vorm en frisse kleuren met enigszins getinte glazuur, hoge esthetische eisen. Nadruk op hoogste gebruikswaarde, zoals met stapelen minder ruimte nodig in de kast. Decoratie was nutteloos, onpraktisch en leidde de aandacht af. Merk: (Studio) Fris Made in Holland, Edam. Nagevolgd door serviesgoed fabrikanten: Sphinx, Regina, etc. Ontwerper Willem Hendrik de Vries wilde produceren voor een beperkte groep consumenten. Aankoop NV Kunst aardewerkfabriek De Volharding, te Gouda in 1943. Verhuizing naar Edam, voormalige kantine van Fokker Vliegtuigfabrieken, naam veranderd in NV Keramische Industrie Fris. Tussen 1947 en 1951 verdubbelde de Fris productie, de vraag oversteeg aanbod. Enkele producten kregen het keurmerk van Stichting Goed Wonen. In 60-er jaren was het draagvlak voor productie voor de kleine groep mensen te klein, nu aanschaf hele serviezen uit was en het porselein in opkomst. Eind 50-er jaren servies Jubilant, met porselein vergelijkbaar, veel hardere keramische scherf.

G

Gelria, NV, Plateelfabriek Gelria, Goudsplateel aardewerk-fabriek gevestigd in Arnhem. Eenvoudig sieraardewerk, opgespoten koud-lak, inspiratie/imitatie van Goudse decors. Plateelfabriek Regina wilde de uit 1912 stammende Auteurswet laten gelden voor kunstaardewerk wegens een te duidelijk geplagieerd decor. Door ontslag van Klaas Vet bij de Arnhemse Fayencefabriek in 1926, startte hij hetzelfde jaar nog Gelria met enkele nieuwe en enkele loyale medewerkers die meegingen. Wegens gebrek aan werk, door verzadiging in de aardewerkmarkt en de verloren rechtszaak, midden in de economische crisis sloot de fabriek in 1932 haar deuren.

Jaap Gidding was een kunstnijverheidontwerper, werkte vanaf half 20'er jaren als ontwerper van sieraardewerk voor Afdeling Kunstnijverheid van Plateelbakkerij Zuid Holland, serie produktie van (deksel) vazen & decors. Merk; J G. Werkte ook voor Regina, Goedewaagen & De Porceleyne Fles. Tegeltableaus en wandborden. Beinvloed door Colenbrander. Maakte & ontwierp voor Theater Tuschinski  in Amsterdam wandschilderingen en tapijt. Merk: Signeerde met een grote J door een G.

De industrieel ontwerper Willem Hendrik Gispen richtte in 1948 een aardewerkfabriekje op in Rijswijk, waar sieraardewerk: vazen, kommen al dan niet met figuratieve versiering, zoals met slib beschilderd, bewerkt met sgrafittotechniek en glanzende glazuur, & lampvoeten. Het sieraardewerk van Gispen was zijn beste werk, het gebruiksaardewerk was matig, zoals bij zacht­groen geglazuurde serviezen waar het glazuur afsprong en het aardewerk knapte, ook de triangels bleven zichtbaar. Na half jaar deed hij het onrendabele bedrijfje van de hand. Merk: signeerde met W,H,G. Vooral bekend om zijn design ontwerpen van meubels.