Nederlandse plateelbakkers & bakkerijen van A tot Z.

gegevens van Plateel.nl

A

Cris Agterberg, een begenadigd ontwerper & vervaardiger van kunstnijverheid, schilder en beeldhouwer, eigen kunst­nijverheids atelier in Utrecht. Maakte voor Westraven en Zaalberg vazen, schalen en serviezen ontworpen, maskers bij Zenith
Ontwierp half jaren 20 sieraardewerk voor de Afdeling Kunstnijverheid van Plateelbakkerij Zuid Holland

Pottenbakkerij Ambacht Haalderen maakt ambachtelijk, handgedraaid aardewerk en kunstnijverheidsartikelen, Geschilderde decoraties als in de klei, dan wel in de engobe gekrast.

Familiebedrijf Ambacht Volendam (Familie Schilder) maakt ambachtelijk hand gedraaid aardewerk, serviesgoed, souvenirs en kunstnijverheidsartikelen, serviezen met engobe-decor. Decoraties geschilderd en in de klei dan wel in de de engobe gekrast. Aardewerk Ambacht Volendam items op de pers gemaakt daarna afgewerkt & geschilderd met de hand.

Tegel-en Fayencefabriek Amphora had grote namen van ontwerpers en schilders in dienst, maakten op hoog niveau sier-en gebruiksaardewerk. Kan verwarring ontstaan met die andere bekende Amphora plateelfabriek uit de Bohemen. Gebruiks- en sieraardewerk, tegels en tegeltableaus. Door faillissement van Haga overvloed aan geschoold personeel en trok sierkunstenaar Chris van der Hoef aan, zijn strakke vormen en decors zijn typerend voor Amphora. In de beginperiode werd naast gegoten voorwerpen van witte gietklei (verwant aan Rozenburg en de Distel) ook keramiek geproduceerd van bruin bakkende, gedeeltelijk ingelegde klei. 

Gebruiksaardewerk, giet-, indraai- en handdraaiwerk, Delfts aardewerk. Aardewerkfabriek De Vink is in 1949 voortgezet als De Amstel. En deze fabriek ging in 1951 in Zeist verder als Aardewerkfabriek Inka (Inca, door Inka's afgeleidde decoratie) door de broers Aalten. In Vroomshoop van 1964-1983
.

Aardewerkfabriek Amstelhoek maakte zeer eigen herkenbare aardewerk sier-en gebruiksvoorwerpen, afgeleid van Oudgrieks vaatwerk. Gebruiks- en sieraardewerk, de eerste producten van Amstelhoek waren van gegoten door en door witte gietklei, beschilderingen onder het glazuur, welke eigentijdse strakke gestileerde vormen en decoraties had, dus geen kopie van Rozenburg-plateel zoals bij alle andere bakkerijen. In 1900 tentoonstelling van haar (bekendste) keramiek in Nederlandse rood en bruin bakkende klei, met ringeloren en inleg met contrasterende kleuren klei en verschillende tinten glazuur. waar ook geometrische (spiralen en vlakjes) of dierfiguren (pauwen en reeën) op werden afgebeeld. Chris van der Hoef geldt als de keramiek-ontwerper van deze bakkerij. In 1904 ging Amstelhoek failliet, alleen keramiekfabriek werd door J.B. Lambeek jr. en P.J.C. Brauns voortgezet als Voorheen Amstelhoek. Verkopen niet geheel naar wens, veiling van keramiek in 1905. In 1907 werd Haga overgenomen, vooral om haar serie modellen en gietvormen van keramisch (beelden en diergroepen in fayence en terra cotta, naar Teixeira de Mattos e.a.) plastiek, Vaasjes met bonte stroom glazuren van Chris Lanooij. Na 1904 positie als vernieuwer kwijtgeraakt, nu (zeker vanaf 1907) geen nieuwe modellen meer zijn gemaakt. Fabrieksdoelstelling was betaalbaar aardewerk van goede vorm, waardoor buitenlands fabricaat van slechte vorm te vervangen door beter inlands fabricaat. Een zilveren medaille gekregen in 1900 op Wereldtentoonstelling te Parijs. Kort na haar inzending aan de Wereldtentoonstelling in Brussel in 1910 (kreeg een Grand Prix) ging zij op in de Distel

Eerste kwart 20 ste-eeuw experimenteerde pottenbakker Hein Andree met verschillende kleimassa's, glazuuringrediënten en temperaturen waarop gebakken werd leverde verfrissende resultaten. Plaatste codes onder zijn werken welke verwijzen naar glazuursamenstellingen. Omstreeks 1920 sloot Andree zich aan bij de Glazuren groep, vormen geïnspireerd op het Chinese Tang keramiek, maar ook vormen uit Perzië en Egypte. Monochroom, maar ook meerkleurig effecten. Ornamenten en versieringen worden vervangen door dominante kleuren, zoals oranje, rood, paars en blauw. Het glazuur is de onderscheidende kracht van zijn werk.Sieraardewerk, vazen/kannen met oor, groen en geel gebruiksgoed. Andree had voorliefde voor natuurverwante glazuren, katte-, slangen- en haze huid imitaties.

Arnhemse Fayencefabriek produceerde sier- en gebruiksaardewerk, zoals bonbonnières, rook- en likeurstellen, inktstellen, etc. en gelegenheids-- souvenir-aardewerk (asbakken voor Amsterdamse Olympische Spelen in 1928), 4 theeserviezen met een mooie vorm, maar slechte kwaliteit. Verwant aan Zuid Holland, de Distel (sierlijk en eenvoudig) en Rozenburg (amforen), matglaszuur mee ontwikkeld door Klaas Vet.

Elke vorm kon bij plateelbakkerij Arnhem ieder decor krijgen, 2 groepen decors: donkere ondergrond met glanzend glazuur, waar vlinders en bloemen in egale vlakken met sierlijke lijnen zich asymmetrisch bevinden & een witte ondergrond met matglazuur met lineaire motieven. Op roodbakkende klei abstract-geometrisch en floral gestileerde decors.

Oosterse/Perzische ornamentendecors, zoals Lindus, Ispahan, Persian, Kashmir, Nippon, etc. Modellen werden doorgenummerd, grootste vaas 62 cm en de kleinste 3 cm (alleen per dozijn te koop). Grotere afname van sieraardewerk, door staking van Goudse plateelfabrieken in 1928/29, maar werd overmoedig. Door  grote ovencapaciteit bakte Fayencefabriek Arnhem voor andere plateelbakkerijen.

Jaren 30, saneren van handgeschilderde versieringen, alleen nog aardewerk met druip-, spuit- en spatglazuurdecoratie in (zwart-oranje, oranje-blauw, grijsdonkerrood, etc.) kleurencombinaties, ook gemarmerd (grijs-wit, mintgroen-wit) decor en egale mat pastelgroene, -gele of -blauwe glazuurdecoraties. Ook reliefdecoratie, decoratie al meegegoten. Na het afbranden van Klaas en Jacob Vets Plateelfabriek Purmerend startten zij deze fayencefabriek in 1907 te Arnhem, rijke stad en makkelijker vervoer van brandstof via het spoor of over de Rijn. Geliefd in heel Europa, New York Sydney. Jacob overleed in 1924 onder verdachte omstandigheden in de Londense Thames op een van zijn verkoopreizen. Het merk is een naar links lopende haan.

B

Lucie Q Bakker maakte ambachtelijk, handgedraaid (meestal bruin/groen met wit aan de binnenkant) aardewerk/servieswerk (losse onderdelen) met halfmatte glazuren als tegenpool van de gemechaniseerde aardewerkfabricage. Lucie Bakker kan met de hand niet voldoende maken om ervan te leven, daarom moedervormen uit gips, giet gipsen indraai vormen en zet zo een kleine productielijn op in 1955.Twee semi ambachtelijke serviezen (Lucie & Quirina) bij Tichelaars Makkum in 1969, succesvol mede bij gebrek aan concurrentie. Van 1975 tot 1980 derde servies (zwart) Nynke. Zwart bakkende mangaanklei voor haar handgevormde voorwerpen. Ontwerpster van avondmaal-servies.

Edmond Bellefroid zoekt met zijn ontwerpen de grenzen op in de technische mogelijkheden van de gemechaniseerde aardewerkproductie. Restylend oude modellen en ontwerpt 35 nieuwe serviezen.  Bellefroid maakte van 1929 tot 1946 bij de Sphinx uiteenlopende ontwerpen, maar ook voor de Hema, Geubels en de Bijenkorf, ontwerpen welke soms streng en geometrisch van vorm en fel van kleur zijn en dan weer traditioneel gevormd en voorzien van een herhalend abstract patroon, voor elke groep consumenten wat wils.

 

Gerrit de Blanken is opgeleid in het draaien van bloemen- en schoorsteenpotten, vanaf 1923 Zoeterwoudse werkplaats en van 1955 tot 1961 in Leiderdorp, bolvormige en ovale vazen, schalen en serviezen als Unica en in series. Sober gebruiksgoed: Gerrit de Blanken's specialiteit zeer licht dunwandig aardewerk (bijna eierschaalporselein) met donkere metaal glanzende glazuren, diepblauw/glanzend zwart. Ook fi  leuren en lichtende groenen. Binnen- en buitenkant andere kleur. Glazuur werd opgespoten en voorwerp werd maar eenmaal gebakken.

Pottenbakkerij De Blauwe Dolfijn maakte ambachtelijk, handgedraaid aardewerk, unica, sier en serviesgoed.

Willem Bogtman maakte sieraardewerk voor Eskaf van 1919 tot 1925, ontwierp vaas-modelnummer 320 t/m 324.

Bernardus Boeziek had vanaf 1910 eigen pottenbakkerij in Watergraafsmeer en werkte eerder bij Weduwe NSA Brantjes, welke in het begin imitatie delftsblauw maakte.

 

Bos, R., Aardewerkfabriek. Massafabricage van los hoogglanzend gebruiksgoed voor grootwinkelbedrijven, door mechanisatie weet aardewerkfabriek Bos de prijzen laag te houden. Deze fabriek neemt in 1987 de Driehoek over. De Driehoek houdt eigen naam, maar neemt gezicht van Bos over.  Sinds 1988 onder naam "Circle Design". Nu Newland Pottery.

Deze Maastrichtse aardewerkfabriek N.A. Bosch heeft slechts 13 jaar bestaan. Begon aardewerkfabriek in navolging van Petrus Regout. Maakte blank, beschilderd en bedruktaardewerk van goede kwaliteit, met decornamen als o.a. Petlamb, Willow en Swiss Fountain. Bosch had een bakoven uitgevonden waar verschillende soorten aardewerk tegelijk gebakken konden worden, hoogtepunt 1860-1864, export Nederlands Indie. Items van deze Maastrichtse plateelbakker zijn schaars. Bedrijf opgeheven in 1866 door overlijden van N.A. Bosch en de daarbij behorende boedelscheiding.

Weduwe Brantjes en Co begon met Delftsblauw imitatie, vervolgens decoraties in bonte kleuren (bijv. portretten) en florale Jugendstil-stijl, impressionistische landschappelijke, naar bestaande schilderijen gekopieerde, decors en gearceerde schilderingen op cremekleurig aardewerk, alleen door meest talentvolle schilders, zoals Boeziek. Brantjes produceerde handgeschilderd sieraardewerk onder een glanzende kleurloze glazuur (met uitzondering van de 'Delftsche groep') en tegels, geinspireerd op Rozenburg (haar eierschaalporselein decor) en De Porceleyne Fles, hoge kwaliteit van beschilderingen. Het klompje is het fabrieksmerk. Heette eerst Faience de Purmerende (internationale naam, aangenomen wordt dat grootste gedeelte van de productie voor export bestemd was), na 1904 overgenomen door Haga.

Breetvelt heeft een eigen atelier van 1909 tot 1916 in Den Haag. Ontwerptekeningen voor aardewerkdecoraties. Werkte bij verschillende bedrijven, zoals Zuid Holland, Porcelein fabriek de Kroon en Sociëteit Ceramique. Van 1916 tot 1923 werkt Breetvelt bij Plateelbakkerij Zuid Holland als zelfstandig decorontwerper, ontwierp voorbrand en matglazuur siervazen en wandborden met abstracte, kleurige decoraties in eigen atelier in de fabriek. Schilderde bijna altijd zelf, leverde duizenden unica af, ook in serie. Als andere schilders zijn decors uitvoerden dan werd er vermeld Decor Breetvelt. Na zijn dood leefden zijn ontwerpen voort.

Brouwer's Aardewerk "Vredelust", NV.  maakte sieraardewerk in Art Nouveau-stijl, boetseerwerk, (na 1927 vrijwel alleen) bouw- & tuinkeramiek in terra cotta. Brouwer's: puur ambachtelijke pottenbakkerstechnieken, zoals het draai en kneedwerk, ringeloren, sgrafitto en stempel- en inlegwerk, met volksaardewerk als inspiratiebron. Klei- en slibversieringen of zelfs de afdruk van zijn duim. W.C. Brouwer ontwierp op pottenbakkersdraaischijf, medewerkers fabriceerden het stuk dan (relatief goedkoop) in serie. Kunst aardewerk, de aardewerkvorm en (stromende) glazuren als decoratie vormen samen een geheel, geïnspireerd  door Oosterse keramiek, in rustige aardkleuren. In jaren 20/30 in serie vervaardigen van Art Deco craquelé bloemenvazen en potten. Werkte bij Brantjes en Goedewaagen. Zijn werk werd verkocht in de luxe interieurwinkels. Na zijn dood in 1933 werd bedrijf door zijn zoons voortgezet.

C

Ciro Keramiek ontstaan uit Handwerk Keramiek Lorë, handgedraaide steengoed bloemisterij artikelen.

Sierkunstenaar Theodoor Colenbrander ontwierp van 1884 tot 1889 voor Rozenburg, nieuwe vormen voor pullen, vazen en borden, vormovergangen in ontwerpen in golvende ringen, zoals de knobbels in bamboe, geïnspireerd op het Verre Oosten. Tulband pullen, deksel vazen welke leken op Turkse Minaret. De decoraties van Colenbrander waren grillig en kleurig met (niet duidelijk herkenbaar) plantaardige en dierlijke elementen op roomwitte achtergrond, doet denken aan de Indonesische batiktechniek (Het tweedimensionale karakter van het toegepaste vlakornament). Hij sloot aan bij het internationaal symbolisme, welke voorwerpen een sterk emotionele betekenis gaf, door zijn scheppingen de namen grijs en dag en nacht te geven of een gedicht als titel.

Cor Unum (= 1 hart) is een keramische sociale werkplaats (overheidssteun) met (logischerwijs) hogere productiekosten, wist zij zich te onderscheiden qua kleur en vorm door zich te richten op meer kunstzinnige bovenlaag van de bevolking, keramisch bedrijf met winstoogmerk. Unica & seriematige productie van serviesgoed. Tot 1959 maakte Cor Unum zwarte schalen en vazen met geel/witte (lijn)decoratie, menspotten genoemd naar Rademakers antroposofische opvattingen, de 12 (buik, voet, etc.) individualiteiten. Na 1959 meer doelmatige bedrijfsvoering met Zweitse Landsheer, hand gedraaide vorm als uitgangspunt, maar wel gegoten. Tot half 70'er jaren (als enige) semi-industrieel gebruiksaardewerk, zoals serviezen. Mat geglazuurd (meer ambachtelijk aandoende) aardewerk in rustieke kleuren in jaren 60. Zwart bakkende mangaanklei met matte glazuren, integratie van scherf en kleur. De keramische Hangbol / Sfeerbol was de topper uit 1967 in bloemisterijartikelen, levende planten als decorstuk, onderscheiden met Certificaat Gulden Vorm. Schik keramiek met geometrisch schakelbare kubus/bol/cilinder vormen; matte, afgeronde hoeken rechte vlakken. Designproducten, Cor Unum Specials, door externe vormgevers. Technisch onhaalbare collectie Grafico, met bevende versiering, hoge kwaliteit en schoonheid. Eind jaren 80 collectie Artline, steengoed in geel, beige en groen door Van der Meijden ontworpen, zoals sterschaal, ruitvaas, de triangel, etc. Luxe (product op maat) relatiegeschenken hoogtepunt in 90'er jaren, bouwkeramiek, toepassing van hout en metalen, zoals bij kandelaars . Vierkant/rond-artikelen & antracietgrijze voorwerpen, etc. bepaalden de eind 80'er jaren. Gestileerde Boom als merk.

D

Delft, NV Plateelbakkerij, (P.B.D.) Plateelbakkerij Delft produceerde kunst aardewerk in Delfts blauw, veelkleurige versiering op wit fond, herinneringsborden bouwkeramiek en tegeltableaus, luster glazuur. Merk driehoek met daarin PBD en Delft, daaronder soms Hilversum Holland.

In het begin maakte Plateelbakkerij de Distel gekleurd sieraardewerk in stijl van Rozenburg, Gedecoreerde tegels voor in huis (schilderijen en afbeeldingen gekopieerd), reclame- & gelegenheidstegeltableaus, Keltische invloeden. De Distel nam in 1901 plateelbakkerij Lotus van Nienhuis over, Nienhuis mat glazuur aardewerk op een ivoorkleurige ondergrond met een wisselende geometrische motieven-decoratie.werd specialiteit van Distel, wereldwijd afnemers. Plateelbakkerij de Amstelhoek werd door De Distel in 1910 overgenomen. Breed assortiment, zoals siervazen, cachepots, kruikjes (distilleerderij W. Fockink), klompjes, borden met spreuken, asbakken, tegel/tableaus, etc. Door originele vormgeving, fraaie decoraties en variëteit aan producten vele onderscheidingen gekregen. Wel 40 plateelschilders in dienst. Jugendstil tegeltableaus met opgelegde decors, bestaande uit 35 tegels in tube lining tiles-techniek, ook.enkele vazen met opgelegd decor.  Weerbestendige carduustegels: (carduus = distel) eenvoudige vlak en bruin, meer uitgewerkte afbeeldingen van kleine libellen, gevlochten geometrische versieringen en gekIeurde stippels, ook Oosters yin-yang patroon (Motieven ingeslagen/ingekrast deels als engobelijnen of vlakjes met ringeloor opgebracht, groen en okergeel), druppeltechniek. Carduustableaus hebben een (schilderij)rand van tegels. In 1925 overgenomen door Koninklijke Goedewaagen door stagnatie na W.O.I, produktie nog enige tijd voortgezet in afzonderlijk onderdeel.

Dordtsche Kunstpotterij (D.K.P) maakte sieraardewerk, zoals tegels, vazen met opgelegde decoratie, beeldjes en plastische ornamenten. Geometrische patronen en Rozenburg versieringen, tekst/dichtregels. Merk voluit Dordtsche Kunstpotterij Holland, ook D.K.P. Dordrecht Holland.

Potterie de Driehoek aardewerk wordt in de volksmond Huizen plateel genoemd. Fabrieksmatige productie van losse gebruiksartikelen en modieuze aardewerk serviezen. Merk: Huizen Holland.  Na WOII waren complete serviezen uit en ontwikkelde de Driehoek het Schakelservies in (vuurvast) Stonelite. Men kon, leverbaar voor lange tijd, in eigen tempo servies aaneenschakelen. Toepassing van kunststof/bakelieten schotels bij koffie/theeserviezen in 1949, door opkomst van kunststof. Functionele stavast kop en schotel, kopje kon niet van schotel schuiven. Romantische Huizer Boerenbont van 1951 tot 1957 geproduceerd. Regina verloor in 1959 proces tegen De Driehoek, omdat decor Tulipe geen kopie is van decor Black Princess. In 60'er jaren felle Pop-kleuren, zoals paars, oranje, kobaltblauw, etc. Nam in 1969 Fris over, om als enige grote serviesproducent over te blijven. Brede bevolkingslaag bereiken door verkoop in bijv. Vroom & Dreesmann. Orders genoeg alleen in 1970 zag het er slecht uit door o.a. de lage produktiviteit bij gebrek aan goede en verstaanbare mankracht.

Plateelfabriek De Duinvoet opgericht vanuit een socialistische maatschappijvisie: goed doordacht ambachtelijk betaalbaar aardewerk, gebruiksgoed en plastieken. Strak, eenvoudig en kleurig. Merk: Duinvoet, Haag.  Goede kwaliteit en veel handwerk, waardoor de idealistische visie niet gehaald werd. Gemerkt met duinvoet, stipmerkje.

E

Edelsmid en ontwerper Jan Eisenloeffel, vanaf 1910 werkplaats in Laren, serviezen en andere gebruiksaardewerk ontwerper voor Plateelbakkerij Zuid Holland, De Distel (1900-1908, o.a. carduustegels met Libellen) en de Sphinx. 1897 leiding over Amstelhoek; keramiek naar OudGrieks vaatwerk. Begin 1900, eenvoudige, geometrische vormen, welke machinaal gemaakt kunnen worden.

E.S.K.A.F, NV, Eerste Steenwijksche Kunstaardewerkfabriek Eskaf maakte Amsterdamse School sier / kunst aardewerk, tegels, serviezen en bouw-aardewerk, vaak mat crème / zwart geglazuurd, beschilderde gestileerde figuren. Vlinder en bloemenmotieven. E.s.k.a.f kannen, sculpturen en deksel potten met bizarre gevormde welvingen en sculpturale decoraties, zoals gevlekte donkergroene of bruine deksel potten met veelal een geboetseerd hertje of bokje, Witte vormen met zwarte oren, "Goudsplateel". Veelzijdig assortiment door eigen stijl van ontwerpers. Socialistische visie was de opvoedende werking van goed vormgegeven gebruiksaardewerk op de arbeidersklasse, echter kopers waren welgesteld met een moderne smaak.

F

Flora, Plateelbakkerij Fabrieksmatige productie (Plateelbakkerij Flora  wij verkopen geen kunst aardewerk van handgeschilderd, luxe meest vazen, schalen en asbakken, gebak- en pinda stellen,  120 modellen met decoren van plaatsnamen Madrid, Tokio, Istanboel, meisjesnamen Tosca, Carla en andere namen zoals Rumba, met rullo-glazuur, Lila, naar de kleur en Liane met (koper op tinglazuur) groene lijnen, etc. Veel decors van Flora werden uitgevoerd in matglaszuur, maar ook in glanzend glazuur, zoals bij Tokio en Lila. Kalkaardewerk, welke zacht is en een dikke scherf heeft. Nummers onder de vazen zijn modelnummers en hebben niets met jaar of decor te maken. Jaren 60 combinatie aardewerk met houten onderdelen. Twintig procent werd er geëxporteerd en niet goedlopende decors kwamen goedkoop in België aan. Eind zestiger jaren Delfts Blauw en Gouds Plateel siergoed, mechanisch gedecoreerd. 

Tegenwoordig vanaf 1987 moderne vormgeving in "Design Collectie", kunstwerken / luxe goed, door externe ontwerpers (o.a. Floris Meydam, Y. Niessen, Bechtold) , zoals geometrisch eenvoudige wit/zwartte geglazuurde vazen. Goedewaagen heeft Flora in 1989 overgenomen wegens financiële problemen, naam blijft bestaan. Meer richten op de export. Eikenboom.

Frankton CV, Keramische Industrie Na WOII startte Frankton door vergaande mechanisering met massafabricage van aanvankelijk complete serviezen, later eenvoudige losse (goedkope en geglazuurde) gebruiksgoederen, zoals ovenschalen, thee- en filterpotten, sierbloempotten. Hanteerde merk Porselit, half aardewerk/half porselein.

Fris, NV, Keramische Industrie  (Studio) Fris maakte huishoudelijk gebruiksaardewerk en luxe gebruiksartikelen, zoals vazen, petit four-, gebak- en pinda stellen, viel op door goede vorm en frisse kleuren met enigszins getinte glazuur, hoge esthetische eisen. Nadruk op hoogste gebruikswaarde, zoals met stapelen minder ruimte nodig in de kast. Decoratie was nutteloos, onpraktisch en leidde de aandacht af. Merk: (Studio) Fris Made in Holland, Edam. Nagevolgd door serviesgoed fabrikanten: Sphinx, Regina, etc. Ontwerper Willem Hendrik de Vries wilde produceren voor een beperkte groep consumenten. Aankoop NV Kunst aardewerkfabriek De Volharding, te Gouda in 1943. Verhuizing naar Edam, voormalige kantine van Fokker Vliegtuigfabrieken, naam veranderd in NV Keramische Industrie Fris. Tussen 1947 en 1951 verdubbelde de Fris productie, de vraag oversteeg aanbod. Enkele producten kregen het keurmerk van Stichting Goed Wonen. In 60-er jaren was het draagvlak voor productie voor de kleine groep mensen te klein, nu aanschaf hele serviezen uit was en het porselein in opkomst. Eind 50-er jaren servies Jubilant, met porselein vergelijkbaar, veel hardere keramische scherf.

G

Gelria, NV, Plateelfabriek Gelria, Goudsplateel aardewerk-fabriek gevestigd in Arnhem. Eenvoudig sieraardewerk, opgespoten koud-lak, inspiratie/imitatie van Goudse decors. Plateelfabriek Regina wilde de uit 1912 stammende Auteurswet laten gelden voor kunstaardewerk wegens een te duidelijk geplagieerd decor. Door ontslag van Klaas Vet bij de Arnhemse Fayencefabriek in 1926, startte hij hetzelfde jaar nog Gelria met enkele nieuwe en enkele loyale medewerkers die meegingen. Wegens gebrek aan werk, door verzadiging in de aardewerkmarkt en de verloren rechtszaak, midden in de economische crisis sloot de fabriek in 1932 haar deuren.

Jaap Gidding was een kunstnijverheidontwerper, werkte vanaf half 20'er jaren als ontwerper van sieraardewerk voor Afdeling Kunstnijverheid van Plateelbakkerij Zuid Holland, serie produktie van (deksel) vazen & decors. Merk; J G. Werkte ook voor Regina, Goedewaagen & De Porceleyne Fles. Tegeltableaus en wandborden. Beinvloed door Colenbrander. Maakte & ontwierp voor Theater Tuschinski  in Amsterdam wandschilderingen en tapijt. Merk: Signeerde met een grote J door een G.

De industrieel ontwerper Willem Hendrik Gispen richtte in 1948 een aardewerkfabriekje op in Rijswijk, waar sieraardewerk: vazen, kommen al dan niet met figuratieve versiering, zoals met slib beschilderd, bewerkt met sgrafittotechniek en glanzende glazuur, & lampvoeten. Het sieraardewerk van Gispen was zijn beste werk, het gebruiksaardewerk was matig, zoals bij zacht­groen geglazuurde serviezen waar het glazuur afsprong en het aardewerk knapte, ook de triangels bleven zichtbaar. Na half jaar deed hij het onrendabele bedrijfje van de hand. Merk: signeerde met W,H,G. Vooral bekend om zijn design ontwerpen van meubels.

Plateelbakkerij Goedewaagen ontwikkelde zich van Gouds pijpenfabriek naar vooraanstaand sieraardewerk en eigentijds gebruiksaardewerk, is nog steeds in bedrijf. Goudse pijpen en grof aardewerk serviezen, na 1919 sier- en gebruiksaardewerk, In 1923 De Distel overgenomen, na 1928 verdween de naam Distel voorgoed van de (sgrafitto) tegeltableaus, voor o.a. K.P.M. schepen en sieraardewerk. In de jaren 20 (20ste eeuw) Lion Cachet's hoogrelief-tableaus, waarbij in grove witte chamotte een expressief golvend,met kraanvogels, zeemeerminnen of tropische bloemen, modellen werd uitgevoerd met goudluster en felkleurige email-glazuren. Oranje-aardewerk (Lion Cachet 1ste ontwerper), 40.000 tegeltjes voor 40 jarig regeringsjubileum van Wilhelmina in 1938. Jaren 30 Delftsblauw-aardewerk met pauw-sierpatroon. Na 2e WO was het Olafservies, met blauwe tulp, het meest populair, ook genoemd Knechtenservies, nu arbeiders zich ook Delftsblauw konden veroorloven. Tot 1923 simpel gebruiksaardewerk en Goudse pijpen, daarna het fabrieksatelier open voor experimenten, in de kunstwereld profileren als avantgarde-bolwerk.

Potterie de Groene Kan / Groenekan maakte luxe gebruiksaardewerk en kunst nijverheids­ producten, vroeger semi-ambachtelijk, later eenvoudige vazen en siergoed machinaal vervaardigd. Opgericht door echtpaar Luigi & Sophie de Lerma.

Pieter Groeneveldt maakte op het verre Oosten georienteerde sieraardewerk, keramieke kunstwerkjes voor thuis.. Pieter Groeneveldt vanaf 1925 eigen werkplaats in Wassenaar, laat tot 1925 zijn werk bakken bij Fayencebakkerij Amphora, in 1938 begonnen met deze aardewerkfabriek. Functionele en esthetisch gevormde bloemisterijartikelen, Uitsluitend geglazuurd keramiek geinspireerd op de Japanse en Chinese cultuur, andere vorm van decoratie zou afbreuk doen aan de vloeiende vormen, Travertijn-aardewerk, deze keramiekmethode zorgde ervoor dat de vazen en schalen oogden alsof ze vervaardigd waren uit de basten van bomen. Lid van Nederlandse Bond voor Kunst in Industrie (1924) om elkaars kwaliteitsprodukten te propageren en elkaar te stimuleren.

Groninger Steenfabrieken, In dertiger jaren productie van eenvoudige, eenkleurig geglazuurde huishoudelijke artikelen, zoals bloempotten, kannen en vazen.Voor technische/artistieke kant vakbekwame keramisten uit Duitsland, Tsjechie en Hongarije. Merk: ADCO.

H

Plateelbakkerij Haga had als specialisme plastieken en Nieuwe Kunst vazen. Combinatie van NV Terracotta- en Aardewerkfabriek Haga en Weduwe N. Brantjes. Sieraardewerk: Brantjes in aangepaste vorm, meer grafischer en contrastrijkere kleuren, meer geometrisch, niet meer symmetrisch, vorm en decoratie ondersteunen elkaar, inlegdecors door Chr. van der Hoef. Tegeltableaus: gladde onder glazuur beschilderde tegels & reliëf tegels met luster glazuur. Meerdelige (geometrisch gedecoreerde) serviezen en plastieken, ontworpen door gerenommeerde beeldhouwers, zoals romantische sculpturen. Experimenten met luster & metaal glazuren op vazen met een Japans beïnvloede figuratieve versiering, zoals draken, vissen, vlinders en andere insecten.

Lea Halpern had tussen 1930 en 1940 eigen werkplaats te Amsterdam waar in kleine, bijzonder geglazuurde keramische potten & plastieken vervaardigd werden. Glazuren geinspireerd op de Japanse en Chinese cultuur.Vertrok na 1940 naar New York, USA. Signeerde met Halpern.

Jan van Ham was medeoprichter van De Vier Paddenstoelen van 1923 tot 1942 , door Van Ham dunner uitgevoerd aardewerk, vanaf 1930 versobering in vorm en decoratie. Vazen krijgen een heldere vorm als bol, trechter of cilinder met glazuur experimenten. Pottenbakken doet Jan van Ham van 1945 tot 1965 in werkplaats 't Bolwerk, begin 1900 begonnen bij Zuid Holland, St. Lukas, Zenith en Petrus Regout. Merk: Signeerde met Ham en 't Bolwerk. Broer van W.A. (Wim) van Ham, Zenith.

Maria Hobbel had een eigen pottenbakkersatelier in Laren tot 1944, gebruiks- en sieraardewerk op draai­schijf, geglazuurd aardewerk geinspireerd op de Chinese en Japanse cultuur bevrijdingspotjes. Leerling van Chris Lanooy.

Alleskunner Chris van der Hoef, als beeldhouwer opgeleid was hij ook graficus, medailleur, tekenaar, afficheontwerper, keramist en sierkunstenaar, geheel in de lijn van De Nieuwe Kunst. Omstreeks 1900 is Chris van der Hoef leider van aardewerkafdeling van Amstelhoek, ontwerpen voor Zuid Holland (voornamelijk serviesgoed met versobering van Amstelhoek-ontwerpen 1904/5), Haga (verwantschap met zijn Voorheen Amstelhoek en Zuid-Holland-werk 1905/7), Amphora, De Kat, De Sphinx en Potterij Rembrandt. Beelden voor Haga zijn gestileerd en fijn en paste inleg/intarsietechnieken ringeloortechniek toe bij uitvoering van ontwerpen. Zijn ontwerpen hebben alle een natuurlijke soberheid, in hoge mate vernieuwend door hun eenvoudige vormen, abstract en geometrische decoraties. Ter gelegenheid van de Amsterdamse Olympische Spelen in 1928 schitterende decorontwerpen voor (gelegenheids-)borden. Vanaf half 20er jaren ontwerpt C.J. van der Hoef sieraardewerk voor de Afdeling Kunstnijverheid van Zuid Holland.

Thera Hofstede Crull had eigen atelier in Doetinchem (1928), Zwolle (1932), Ommen (1934) en in Amsterdam (1940). Sobere vorm gebruiksaardewerk met fijne zachte kleuren, kneedvormen en draaischijf.

Fayencefabriek Holland, Utrecht maakte sieraardewerk: klokstellen, vazen, etc. (herkenbare eigen stijl) overeenkomstig met Zuid Holland, Rozenburg en Haga, Leurs en Heytze waren 2 van Rozenburg afkomstige ontwerpers, eenvoudig gevormde serviezen en tegels, naar ontwerp van Berlage en Jac. van den Bosch. In de aardewerkindustrie behoort Fayencefabriek Holland tot de picturale of versierende richting.

De Hoop aardewerkfabriek waar, goedkoper dan traditioneel vervaardigd plateel, koudlak-aardewerk werd vervaardigd, opgericht door J.H. Vach en B. Lenselink. In 1939 het failliete bedrijf overgenomen door Klaas Vet, onder de naam Arnhemse Fayencefabriek (fabriek eerder onder die naam in 1936 gesloten).

Nel Houtman experiteerde met glazuren, door leemglazuur, tinglazuur en glasglazuur te mengen. Invloeden Verre Oosten keramiek. Eigen atelier in Hilversum (1923), Zeeland (1932), Amsterdam (1959). Merk: Signeerde met Nel, ook NH.

Dirk Hubers vanaf 1938 werkt bij Puttense pottenbakkerij "'t Kruikje"van de Wildenhain's. 1940-1945 bij pottenbakkerij "Groeneveldt", Voorschoten. Daarna eigen atelier in het Noord-Hollandse Bergen. Merk: Signeert met d h vormend 2 halve bollen.

Huisenga, Aardewerkfabriek Gebroeders Meine en Lambertus Huisenga Aardewerkfabriek had een zeer kort bestaan, Sieraardewerk en gebruiksaardewerk, Lambertus Huisenga signeerde zijn werk met "L/H". Sieraardewerk en gebruiksaardewerk, zoals serviezen, klokjes, luciferhouders, cachepots, etc. Dunwandig, zonder haarscheurtjes, beschilderd aardewerk met een strak glanzende glazuur. Naast donkere florale, vereenvoudigd meer uitgesproken Brantjes decor-beschilderingen, is er ook het lichte lineair florale decor, minder gecompliceerd en bloemmotieven herkenbaarder dan bij Haga. Het aanbrengen van 2 verschillende decoraties op de beide zijden van een vaas is een Huisenga-kenmerk. Meine's ontwerpen verkocht aan Brantjes en Haga, maar Meine bleef eigenaar, waardoor enkele dezelfde modellen ook bij Haga opduiken. Geen personeel, geen constante productie, gingen de boer op met fotokaarten van hun ambachtelijk aardewerk. In 1907 verplaatsing naar Zaandam onder naam 'De Aarden Kruik', personeel in dienst, maar na 1 maand door brand verwoest.

Firma Jan van Hulst vervaardigde tegels en tegeltableaus.

Derk Holman streefde in Groningen naar zuiverheid van (klassieke) vorm en glazuur (halfmatte glazuren). Maakte sieraardewerk, plastieken (monumentale keramieke plastieken in opdracht), mozaieken. Decoratie via uitspaartechniek. Merk voluit Derk Holman.

I

Ivora, Firma P. van der Want Gzn. Pijpenfabriek de Gekroonde WS/Plateelfabriek. In 1914, Plateelfabriek Ivora ging na pijpenfabricage over op kunst aardewerk, vormen en decors verwant aan Rozenburg. Jaren 30 Ivora decors, zoals Gd (=Gouda, donker fond met florale decors onder glanzende glazuur), OD (=Old Delft), AR (=Antique Rozenburgh) en Jul. (=Juliana). Decors in mat glazuur, zoals Nv (=Nova) en Pr. (=Princess), werk in opdracht van de fabriek uitgevoerd bij Zuid Holland, als naast Ivora de aanduiding Princess voorkomt, elk decor kon op iedere vorm besteld worden. Koudlak decors onder de noemer Fantasie, tussen 1918 en 1923 gelegenheids ­borden voorzien met naam opdrachtgever. Diersculptuurtjes van Jan Schonk, nadat deze Zuid-Holland had verlaten eind 20'er jaren.

J

Jan Jansen van Galen ontwierp voor de Ram, Zuid Holland, de Sphinx en Goedewaagen keramieken plastieken en gebruiksaardewerk.

Joris NV, Kleiwarenfabriek St. (Terraco)  Kleiwarenfabriek Joris maakte eerst heiligenbeelden, gebruiksaardewerk, na WO 2 bakstenen, unica siergoed en tegels. Producten verkocht onder de naam Terraco Draak Beesel. Sieraardewerk met opvallend kleuren en glazuren spel door op kolen en hout gestookte zoutovens.

Jumbo Plateelbakkerij B.V. Maakte luxe gebruiks- en siergoed aardewerk, in vijftiger jaren had Jumbo bijvoorbeeld decor Lion, zwart met wit. Delfts Blauw.

K

Harm Kamerlingh Onnes had eigen atelier (1944) in Voorschoten met tegelproductie, experimenten met glazuur met Bart van der Leck.

De Kat, Kunstaardewerkfabriek De eerste ontworpen potten van aardewerkfabriek de Kat waren naar het ontwerp van Chr. van der Hoef, ontwerpen producten lijken zeer sterk op die voor Amstelhoek. Tot 1905 waren er technische problemen met de oven. Merk: Bergen op Zoom, een kat en 3 kruizen in rond stempel. Eenvoudig gedecoreerd & geglazuurd gebruiksaardewerk.

Katwijk, Aardewerkfabriek Pottenbakker G. Klinkenberg heeft Aardewerkfabriek Katwijk opgericht, eenvoudige gebruiks- en sierardewerk, engobe-decoratie. Tussen 1930-1940 is het bedrijf voortgezet als Voet Katwijk (zie merk) door Henk van der Voet. Maakte in de jaren 30 keramische Amsterdamse School broches die gehamerd metaal imiteerde.

Kennemerland, Velsen, Potterie Eelke Snel streefde naar goedkoop maar mooi aardewerk, Strakke, eenvoudige modellen (effen geel/grijs) met lijn- en vlak (blokjespatroon) vaak decoratie in heldere primaire kleuren uit (een vrije interpretatie erop) De Stijl, maar ook in groen, oranje, grijs en lila bij Potterie Kennemerland en later genoemd Kennemer Pottenbakkerij. In 30 jaren decoratie voortkomend uit moderne non-figuratieve schilderkunst, strakkere vormen en decoraties. In de volksmond bekend als Velser Aardewerk. Vormgever Gellings ontwikkelde in de loop der jaren een grote verscheidenheid aan modellen, van sierlijke vazen tot gestileerde abstracte (dier)plastieken. De mogelijkheden van gietprocedures artistiek benutten. Velsen-aardewerk had als kenmerk dat het slechts een maal gebakken werd, decoraties en glazuur aangebracht op gedroogde ongebakken klei, daarna op lage temperatuur gebakken. Met als gevolg geringe gebruikswaarde, door miskleuren en slechte kwaliteit scherf.  In 1920/1921 Potterie Kennemerland, 1922/1928  naam Kennemer Pottenbakkerij, 1929/1932 naam NV Kennemer Potterij, 1933/1935  naam Plateel Noord Holland, 1936 naam Kunstaardewerkfabriek "Velsen", 1942 door de bezetters gedwongen verhuizing naar Sassenheim. Tot 2003 werd er nog sieraarde­werk, zoals kandelaars en kaststellen en eigentijds serviesgoed vervaardigd, vaak effen van kleur, ook Delftsblauw en meerkleurig. In de jaren 80 zijn er enkele puddingvor­men gemaakt. Ontwerpstudio maakte modern vormgegeven voorwerpen, eind jaren 80.

Gerardus Klinkenberg had eigen atelier (1930) in Zeist, oprichter Aardewerkfabriek Katwijk. Merk Z van Zeist.

Kohler, Pottenbakkerij P.C. Pieter Cornelis Kohler had een eigen pottenbakkerij, Pottenbakkerij P.C.Kohler, van 1913 tot 1927. Daarvoor was hij werkzaam bij Westraven en Potterij Rembrandt. Merk: voluit Nijmegen, Holland met soms een bloemenmandje er boven.

Kroon, Porceleinfabriek De Porceleinfabriek de Kroon is opgericht door E. Estie, Sieraardewerk veelal identiek aan Zuid Holland, serviesgoed, gespoten groene/zwarte ondergrond, onder glazuur, met heldere emaille-achtige kleuren, eigen decoraties, geometrisch met plantaardige motieven. Merk: Noordwijk, Holland of schild met Amsterdam er onder.

Kroonenberg, Keramisch Bedrijf Van den (L'Ancora)  Industrieel vervaardigd Retro PopArt sieraardewerk, L'Ancora keramiek geproduceerd door keramisch bedrijf van den Kroonenberg, met een zwarte, matte scherf, ingekraste lijnen en gedeeltelijk bedekte glazuren als decoratie, bijv. meisjes­hoofden.

L

Chris Lanooij/Lanooy is een van de belangrijkste ontwerpers van keramiek in de eerste helft van de 20-ste eeuw, werkte bij Rozenburg, Zuid Holland, Brantjes, Haga (ontwerper en esthetisch leider). Zelfstandig pottenbakker (1907) in Gouda, grote ambachtelijke productie, bruine, zwarte en soms metaalkleurige glazuurexperimenten, waarbij Chris Lanooij met zijn druipende, artistieke effecten geïnspireerd werd door de Japanse en Chinese cultuur na 1909 geen decoratie.

Chris Lebeau was een belangrijk vertegenwoordiger van de Nederlandse Art Deco & Art Nouveau, zeer veelzijdig en produktief. In 1925 voelde hij zich aangetrokken tot pottenbakkerskunst, tekende ontwerpen voor Amphora, bestemd voor massafabrikage. Ging al gauw samenwerken met Gerrit de Blanken en heeft in 1926 keramiek ontworpen voor R. Guarin te Bouffioulx (Belgie). Chris Lebeau was nauw betrokken bij uitvoering van zijn ontwerpen, heeft zelf nooit aan de draaischijf gezeten. De bij Blanken en Guarin uitgevoerde (steengoed) vazen, kommen en potten hebben een eenvoudige, karakteristieke vorm, zoals plat, eivormig, cilindrisch of conisch en meestal een decoratie van ribbels. Bij Guarin loop glazuren leren kennen, was de eerste, die voor het glazuur van zijn aardewerk, een combinatie van zout en glazuur heeft toegepast. Felle voorvechter van de culturele verheffing van de arbeidersklasse, heeft ondanks dat, kunst gemaakt die voor de minder draagkrachtigen nooit betaalbaar is geweest. Metz & Co verkocht zijn werk.

Luigi de Lerma getrouwd met Sophie de Lerma-van der Does de Willebois, Eigen pottenbakkerij van tegeltableaus (1935) in Groenekan. Onder de naam Potterie de Groenekan BV voortgezet van 1965 tot 1981. Merk 1926/1928: wapenschild L/D boven T/C, staat voor technico ceramiste. Samen merk:  S|L boven D|W. Voor huwelijk met  Luigi de Lerma, Sophie had majolica bedrijf in Napels in 1925, vertrok later naar Arnhem, Plateelbakkerij de Ram verkocht haar Italiaanse aardewerk items. Merk: visje, Made in Italy, St.

Hillegonda Leuring maakte eenvoudig gedecoreerd sier-en gebruiksgoed. Merk: paddenstoel met H,L of alleen HL.

Lion Cachet, Carel Adolph Voorbeelden: In 1898/1909/1910 bracht Petrus Regout Oranje-gelegenheidsplateel van Carel Lion Cachet uit, gebatikt Wilhelmina-bordje, voor de Amsterdamse schooljeugd (77.875 exemplaren). In 1899 voerde Rozenburg zijn liervogel-motieftegeltableaus uit. Dezelfde motieven op 2 oren-vazen bij Amstelhoek. Merk: L C. In 1900 liet Lion Cachet hier een Oranje-editie, Huwelijk Wilhelmina & Hendrik, uitvoeren in de vorm van een gedecoreerde (gebrekkige kwaliteit) bloempot voor Amsterdamse schoolmeisjes (41.500 stuks). Experimenteerde met tegeltableaus (voor interieurs van mailboten) vanaf 1908 tot 1915 bij de Porceleyne Fles. In 1912/1913 ook gewerkt voor Zuid Holland. Vanaf 1912 Distel-tableaus gemaakt en serie sieraardewerk (griffioen-ornament). In 1916 gepresenteerd als nieuwe ontwerper van de Distel met grote serie stukken in Carduus en sgrafitto-technieken. In de periode 1923-1930 werd hij hoofdontwerper voor tegeltableaus bij Goedewaagen, tot 1945 gelegenheids- en sieraardewerk. Experimenteerde tussen 1931 en 1934 bij de Ram. Perzisch keramiek en Theo Colenbrander waren zijn inspiratiebronnen, steunde daarom ook de oprichting van de Ram. Kon vaak zijn intuïtieve vrijheid niet kwijt bij de keramiekfabrikanten. Ook thuis in bouw-keramiek, zoals geglazuurde bakstenen, schoorsteen-bekleding.

Lore, Handwerk keramiek, 1955-1981, vestigingsplaats Beesel, Bloemisterijartikelen en kunstnijverheidsproducten, handgedraaid. Signeert voluit Handwerk Lore Beesel.

Kunstnijverheid-ontwerper Cornelis de Lorm, eerste ontwerpen in 1923 (tot jaren �30) gemaakt voor de Afdeling Kunstnijverheid van Plateelbakkerij Zuid Holland. Eerst theeservies en later compleet ontbijtservies Zonnebloem (radijsvormig) in mat of glanzend geel, turquoise, wit en mosgroen, in 1925 op de markt. Ook ontwierp hij het reclamemateriaal voor decor Zonnebloem. Kenmerkend is zijn S-vormige contourlijn welke aansluit bij de gebruiksfunctionaliteit, gebruikseisen belangrijk bij ontwerp, waar industrie en kunstnijverheid samenkomen. Ging over op eenvoud, soberheid en doelmatigheid, zoals ontwerpen gebaseerd op geometrische figuur, zuivere cirkel. Serviesgoed Batavierlijn en theeservies Honk zijn niet uitgevoerde ontwerpen, door de staking in 1928/29 bij Zuid Holland. Kunstenaars werden betaald met (5%) royalties, ontwierp ook briefpapier van Afdeling Kunstnijverheid.

Tegelbakkerij Lotus maakte natuur en figuur decoratietegels en nieuw produkt mat glazuur aardewerk. In 1901 overgenomen, vanwege de toenemende concurrentie, door Plateelbakkerij de Distel. Bert Nienhuis, begaafd ontwerper en vernieuwer, wordt chef decoratieve afdeling bij de Distel. Signatuur/merk Lotus voluit, ook lotusbloem met L/N erin.

Lukas, Kunst aardewerkfabriek St. Naam St. Lukas is ontleend aan de schutspatroon Sint Lukas van het historische (15de tot in de 18de eeuw) gilde waarin schilders, glasschrijvers en gieters verenigd waren. In Utrecht werden vanaf 1909 siervoorwerpen vervaardigd, afgewerkt met kostbaar luster glazuur reflet metallique, waarvoor stofgoud werd gebruikt. Naar Japans voorbeeld geschilderd in geel, paars en blauw luster glazuuraardewerk met natuurdecoraties, vooral insecten, planten en vissen, oppervlaktestructuur (1913). Vanaf 1927, in Maarssen werden minder dure gebruiksvoorwerpen gemaakt door de recessie o.a.. Eenvoudig St Lukas aardewerk gemaakt uit Utrecht meegebrachte mallen, maar de kleuren en de decoraties veranderden, gele/rode ondergrond, decoratie: stre­pen of gestileerde bloemen. St. Lukas had eigen plaats binnen de Nieuwe Kunst bereikt.

Gats, Pottenbakkerij De  Keramieke,  voorwerpen & vazen voorzien van sgrafitto lijn-decoratie. Pottenbakkerij de Gats (= steeg) maakte items met glansglazuur en minder vaak dof glazuur. Merk: De Gats, (soms) Valkenburg.

Bart van der Leck maakte toegepaste kunst keramiek, medeoprichter van De Stijl in 1916. Verliet de Stijl-beweging 1918, Mondriaan ontwikkelde zich tot totale abstractie. Van der Leck wilde met zijn primaire kleuren op borden, vazen en tegels het figuratieve en zijn beeldende werk trouw blijven. Merk: BvdL of B vd Leck. Bart van der Leck leerde het keramiek vak in 1934 bij De Porceleyne Fles, in 1936 kwam er een  voorzichtige productie van kleine series van 13cm /13cm en ronde/vierkante 3cm, tot op de essentie teruggebrachte & uiterst kwetsbare, tegels op gang, zoals met geit, bok, bijenkorf, vogel & appel afbeelding. Kleine oplage van borden en vazen tussen 1937-39, elk eigen stukje handwerk. Verkocht uitsluitend bij Kunsthandel Nieuwenhuizen Segaar, Den Haag. 

Joseph Mendes da Costa, beeldhouwer, representeerde de Nederlandse variant van de Art Nouveau, eigen pottenbakkerij na 1898.  Vaak monumentale eenvoudig geglazuurd poreus aardewerk, later steengoed, engobe- en sgraffitotechniek, eerder aardewerken mensen, zoals bijbelse figuren, joodse volkstypen. Als regelmatig bezoeker van Artis maakte Joseph Mendez da Costa gestileerde dieren, zoals de herkenbare apen (mandrils, makies en bavianen) en uilen waar hij in 1914 een eredoctoraat in de biologie voor kreeg. Keramische gebruiksvoorwerpen en plastieken in gressteengoed. Maakte enkele keer gebruik van zoutglazuur. Bakte ook bij Plateelbakkerij Delft (1912, P.B.D.)