Slaginstrumenten

Onder slagwerk in het algemeen wordt in de muziek verstaan: de muziekinstrumenten die men doorgaans door middel van een slagtechniek bespeelt, zoals de diverse soorten trommelsbekkens en kleinere instrumenten zonder specifieke toonhoogte. Voorts bestaan er slagwerkinstrumenten met een specifieke toonhoogte, zoals de pauken en de gong. Het drumstel (een combinatie van trommels, bekkens en soms ook percussie-instrumenten)wordt veelal gebruikt in pop- en rockbands, in jazzmuziek en steeds vaker in orkestverband.

Naast pure percussie-instrumenten zonder een duidelijk gedefinieerde toonhoogte bestaan er ook slagwerkinstrumenten, die duidelijk een melodie of harmonie (akkoorden) kunnen voortbrengen, zoals:

Idiofone melodische slaginstrumenten

• Marimba
  • Vibrafoon
  • Glockenspiel
  • Lyra
  • Buisklokken
  • Xylofoon
  • Crotales of cymbales antiques
  • Hang
  • Steeldrum

Slagsnaarinstrumenten

• Hammered dulcimer
  • Cimbalom (ook cymbalom of cembalo)
  • Hakkebord
  • Een piano is in basis ook een slaginstrument met een klavier.