Midden Europa / Kosel / Kamp Neukirchen

Drie verschillende namen voor hetzelfde locatie

ca. 3.450 gedeporteerden, 181 overlevenden

Kamp Neukirch was een werkkamp dichtbij de voormalige stad Breslau, nu Wroclaw. In dit kamp zijn een aantal Nederlandse Joodse mannen overleden die behoorde tot de zogenaamde Kosel groep. De Kosel groep betreft Joodse mannen tussen de 16 en 50 jaar die in de periode van 28 augustus tot en met 12 december 1942 tijdens een aantal transporten van Westerbork naar Auschwitz op het station van Kosel uit de trein zijn gehaald. Het doel was dwangarbeid in verschillende werkkampen in Opper en Neder-Silezië. Dit gebied word in de documentatie over de Tweede Wereldoorlog meestal aangeduid met Midden Europa. Op dit moment is het Pools grondgebied.

De mannen die zijn gestorven in kamp Neukirch liggen begraven op de Joodse begraafplaats aan de Flughafenstrasse nr. 54 in Breslau, nu ul Lotnicza in Wroclaw. Op de begraafplaats bevind zich op veld 24 het massagraf. Er is geen monument of gedenkteken op het kerkhof of bij het graf aanwezig.

Bij de Stad Breslau was een steengroeve, hier was ook een kamp gevestigd waar mannen van de Kosel groep overleden. Ook bij de plaats Masselwitz was een kamp waar mannen van de Kosel groep overleden.

De mannen die zijn gestorven in deze kampen liggen ook begraven op de Joodse begraafplaats aan de Flughafenstrasse nr. 54 in Breslau, nu ul Lotnicza in Wroclaw.

Na de oorlog is dit gebied toegewezen aan Polen.