Lijst naamdragers Menachem

 

Mogelijke verklaring achternaam Menachem:

Eigenschap van voorouder.

 

Menachem (Hebreeuws: מְנַחֵם, "trooster") was volgens de Hebreeuwse Bijbel koning van het koninkrijk Israël (745 v.Chr. - 738 v.Chr.). Hij was de zoon van Gadi en werd koning nadat hij zijn voorganger Sallum had omgebracht.

 

Opmerking: vaak een  (Joodse) ( jongens-) voornaam. In Nederland een zeldzame achternaam.

Menachem Av –= elfde maand van het Joodse jaar (omstreeks juli/augustus)

 

Menahem of Menachem (Hebreeuws: מְנַחֵם‎, Modern: Menaẖem, Tiberisch: Mənaḥēm, van een Hebreeuws woord dat "de trooster" of "trooster"“; Akkadisch: , geromaniseerd: Meniḫimm; Grieks: Manaem in de Septuagint, Manaen in Aquila; Latijn: Manahem; volledige naam: Hebreeuws: מְנַחֵם בֵּן-גדי‎, Menahem zoon van Gadi) was de zestiende koning …

 

Met de tijd heeft de achternaam Menachem enkele veranderingen ondergaan in zijn spelling of uitspraak.

Het feit dat er bij de vorming van de eerste achternamen geen uniforme spelling was voor de achternaam Menachem stelt ons in staat om veel achternamen te vinden die vergelijkbaar zijn met Menachem.

Niet alle achternamen die vergelijkbaar zijn met de achternaam Menachem hebben ermee te maken. Soms is het mogelijk om achternamen te vinden die vergelijkbaar zijn met Menachem maar een andere oorsprong en betekenis hebben.

Fouten bij het schrijven, vrijwillige veranderingen door de dragers, aanpassingen om taalkundige redenen... Er zijn veel redenen waarom de achternaam Menachem veranderingen of aanpassingen heeft ondergaan, en uit deze aanpassingen kunnen achternamen zijn ontstaan die vergelijkbaar zijn met Menachem, zoals we kunnen zien.

  1. Menagem

  2. Menchen

  3. Manchen

  4. Menchon

  5. Managem

  6. Munchen

  7. Managhan

  8. Manchon

  9. Mangham

  10. Manickam

  11. Manigham

  12. Mansham

  13. Mansheim

  14. Menchini

  15. Mencion

  16. Menconi

  17. Meneghin

  18. Mengen

  19. Menghin

  20. Menguen

  21. Menichini

  22. Meniconi

  23. Menken

  24. Mensching

  25. Mensen

  26. Menssen

  27. Minchan

  28. Minchin

  29. Minchon

  30. Monachino

  31. Monaghan

  32. Monchamp

  33. Moncheny

  34. Monchon

  35. Monschein

  36. Mancheno

  37. Menicon

  38. Manchame

  39. Monajemi

  40. Monichon

 

 

Lijst naamdragers Menachem

Mogelijke verklaring achternaam Menachem:

Eigenschap van voorouder.

 

Menachem (Hebreeuws: מְנַחֵם, "trooster") was volgens de Hebreeuwse Bijbel koning van het koninkrijk Israël (745 v.Chr. - 738 v.Chr.). Hij was de zoon van Gadi en werd koning nadat hij zijn voorganger Sallum had omgebracht.

 

Opmerking: vaak een  (Joodse) ( jongens-) voornaam. In Nederland een zeldzame achternaam.

Menachem Av –= elfde maand van het Joodse jaar (omstreeks juli/augustus)

 

Menahem of Menachem (Hebreeuws: מְנַחֵם‎, Modern: Menaẖem, Tiberisch: Mənaḥēm, van een Hebreeuws woord dat "de trooster" of "trooster"“; Akkadisch: , geromaniseerd: Meniḫimm; Grieks: Manaem in de Septuagint, Manaen in Aquila; Latijn: Manahem; volledige naam: Hebreeuws: מְנַחֵם בֵּן-גדי‎, Menahem zoon van Gadi) was de zestiende koning …

Aalltje Edil David Menachem

  • geboren: ? overleden: 1758 te Amsterdam
  • ouders: ?
  • gehuwd: 1e huwelijk met Nathan Isaac de Jong  geboren 1685 overleden 1722 te Abcoude zoon van Isaac Salomon Yosha Zelig de Jong en Roosje Arons Moznum
  • kind(eren):
  1. Judith Gittele Nathan de Jong geboren: 1721 - overleden: 1795 gehuwd met Emanuel Man Philip Feibelman Cohen-Amesfoort
  • gehuwd 2e huwelijk in 1734 met Michael Samuel Netanel Bachoer geboren 1700 te Amsterdam overleden 1790 te Amsterdam 90 jaar ouders: Samuel Michiels Bachoer en Lea Isaacs 

.

Alexandre Menachem

  • geboren 22 april 1926 Lyon 1er Arrondissement, Rhône, Auvergne-Rhône-Alpes - overleden 5 augustus Lyon 1er Arrondissement, Rhône, Auvergne-Rhône-Alpes
  • ouders:
  • gehuwd:
  • kinderen:

Alfred Menachem

  • geboren: 12 mei 1936 Munchen - overleden: 12 juli 1947 Amsterdam 11 jaar
  • ouders:Julius Nager en Fanny Batja Goldschmidt
  • gehuwd: nvt
  • kinderen: nvt

 

Chaja Necha Menachem

  • geboren: 10 juni 1914 Lubartow - overleden: 16 februari 2012 Parijs
  • ouders:
  • gehuwd:
  • kinderen:

 

Chana Ruchla Menachem

  • geboren: 1895 te Warschau - overleden:
  • ouders:
  • gehuwd:
  • kinderen:

 

Coffina Menachem

  • geboren: ? - overleden:? vertrokken naar Amerika in 1903 vanuit Rotterdam
  • ouders:
  • gehuwd:
  • kinderen:

Ester Menachem

  • geboren: ? - overleden:? vertrokken naar Amerika in 1921 vanuit Rotterdam
  • ouders:
  • gehuwd:
  • kinderen:

 

Esther Nechama Horowitz (bat Menachem Munk) 

  • geboren: 1486 Praag overleden: 1536 te Praag
  • ouders: ?
  • gehuwd: 14 jaar oud met Aaron Meshulam Horowitz, alternatieve naam: Aharon אהרון Halevi Horowitz הורוביץ geboren 1470 te Praag overleden 16 augustus 1545 te Praag
  • kind(eren):
  1. Moshe Horowitz  1500-1572
  2. Yeshayahu Halevi Horowitz  1517-????
  3. Israel Jacob Munka Ha Levi Horowitz  1520-1572 

Frieda Malka bat-Menachem

  • geboren: 1811 overleden: ?
  • ouders: Menachem en Blima Strelisker Hager
  • gehuwd:  met Tzvi Hirsch geboren: ? overleden: 1845
  • Kind(eren):
  1. Yosef Yitzhak Hirsch geboren: ?- overleden 1873 

 

Hannele Emanuel Menachem

  • geboren: ? overleden: ‎16 maart 1761 te Amsterdam
  • ouders: ?
  • gehuwd: 27 jaar plm. 1705 met ‎David Levie Juda Miller geboren ‎voor 1685‎ overleden ‎18 september 1732 Amsterdam
  • kinderen:

1. Marianne Mata David Miller‏‎ geboren ‎1703 Amsterdam

2. ‎Sara David Miller ‏‎geboren ‎1708 Amsterdam

  • gehuwd 2e huwelijk David Levie Schreiber 
  • kinderen:

3. ‎Levie David Schreiber‏‎ geboren: ?  overleden: ? ‎gehuwd: met ‎Clara Jochem de Metz‎ geboren: ‎1720 Amsterdam overleden: ‎23 april 1792 Amsterdam, leeftijd 71 of 72 jaar

 

Hudes Menachem

  • geboren: ? - overleden:? vertrokken naar Amerika in 1922 vanuit Rotterdam
  • ouders:
  • gehuwd:
  • kinderen:

Isaac Menachem

  • geboren: 1871 Bourgas - overleden: 
  • ouders:
  • gehuwd:
  • kinderen:

Israel Meijer Jode Menachem

  • geboren: plm. 1680 - overleden: plm. 1730
  • ouders:
  • gehuwd: met Eva NN geboren: 1690 - overleden: 1713 23 jaar oud
  • kind(eren):
  1. Israel Emanuel Eliezer Ben Menachem  geboren: plm. 1705 - overleden: 1765 

Israel Emanuel Ben Menachem

  • geboren: plm. 1705 Hardenberg - overleden: 6 oktober 1765 Hardenberg
  • ouders: Israel Meijer Jode Menachem en Eva NN.
  • gehuwd: plm. 1729 Hardenberg met Annigje Rubens geboren: ? - overleden: ?
  • kinderen:
  1. Levy Israël van Coevorden  geboren: - overleden: ? 
  2. Jonas Israels geboren: 1730 - overleden 1786 (Later naam Bromet)
  3. Hillegonda Israels  geboren: 1733 - overleden: voor 1788 
  4. Goude Emanuel geboren: voor 1738 - overleden: ?
  5. Levie Ben Menachem geboren: voor 1738 - overleden: ?
  6. Emanuel Israels (Later: De Bruin) geboren: plm. 1739 - overleden: 1821
  7. Salomon Jacob Hiegenlich geboren: 1740 - overleden: 1832 
  8. Levie Lazarus Israels van Coevorden geboren: plm. 1745 - overleden: plm. 1799 
  9. Nathan Israels (Later: De Bruin) geboren: plm. 1750 - overleden: ?
  10. Rachel Emanuel geboren: plm. 1756 - overleden: 1806 
  • beroep: rabbijn

 

Israel Emanuel Eliezer Ben Menachem

  • geboren: plm. 1705 - overleden: 1765 
  • ouders:
  • gehuwd: 
  • kinderen:

Jean-Pierre Menachem

  • geboren: 8 december 1959 Lyon 6e Arrondissement - overleden: 23 oktober 1981 Lyon
  • ouders:
  • gehuwd: 
  • kinderen:

Kessler Menachem

  • geboren: ? - overleden:? vertrokken naar Amerika in 1904 vanuit Rotterdam
  • ouders:
  • gehuwd:
  • kinderen:

Levie Ben Menachem

  • geboren: voor 1738 - overleden: ?
  • ouders:Israel Emanuel Eliezer Ben Menachem en Annigje Rubens
  • gehuwd:
  • kinderen:

Michel Menachem

  • geboren: 21 september 1929 Lyon 4e Arrondissement - overleden: 21 juni 2011 Nice
  • ouders: ?
  • gehuwd: met ?
  • kinderen:

NN Menachem

  • geboren: plm 1690 - overleden: ?
  • ouders: ?
  • gehuwd: met ?
  • kinderen:
  1. Israel Emanuel Eliezer Ben Menachem geboren: plm. 1705 - overleden: 1765 

NN Menachem

  • geboren: plm ? - overleden: ?
  • ouders: ?
  • gehuwd: met Blima Strelisker Hager dochter van Yacov Koppel en Chaya Surah Kamiel
  • kinderen:
  1. Frieda Malka bat-Menachem geboren: 1811 - overleden: ?

 

Peninan Anna Menachem

  • geboren: 22 juli 1923 Lausanne - overleden: 19 december Straatsburg 
  • ouders: ?
  • gehuwd: met ?
  • kinderen:

Rachel Reichele (David? Hartog?) Menachem

  • geboren: ?  - overleden: ?
  • ouders:
  • gehuwd: met Salomon Shneor-Zalman Swaab geboren: ? - overleden: 1716 Amsterdam
  • kinderen: 
  1. Freidele Salomon Shneor-Zalman Swaab geboren: ? - overleden: 1763 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Betekenis: Bar / Bat Mitswah

Vaak voor achternaam geplaatst.

In een Joods leven is de Bar Mitswah (jongen) en Bat Mitswah (meisje) een belangrijke gebeurtenis. Het is een overgangsrite. Het markeert de grens tussen kind en volwassen. Na de Bar/Bat Mitswah ben je verantwoordelijk voor je eigen daden.
Een deel van de viering wordt in de Synagoge gedaan. Op de eerste sabbat na de dertiende verjaardag (jongen) of de twaalfde verjaardag (meisje) leest men een deel uit de Thora voor terwijl de rabbijn en de vader achter het kind staan. Een ander deel van de viering is thuis, meestal met een groot feest.

Na de plechtigheid wordt de Bar Mitswah jongen volledig verantwoordelijk geacht voor zijn eigen daden. Dat betekent, dat hij de bijbel moet bestuderen en zelf moet nadenken over de betekenis van G’ds geboden, G’ds richtlijnen voor zijn daden. Zijn ouders kan hij niet meer verantwoordelijk stellen voor de gevolgen van zijn daden. Vanaf dit moment moet iedereen hem serieus nemen en met hem in gesprek gaan over de verantwoording die je voor je daden geeft.

 

Aanname

Wij nemen aan dat vele voorouders van de familie Menachem Rabbijn zijn geweest vandaar onderstaande toelichting.

Betekenis / verklaring / toelichting

Rabbi of Rabbijn
Een rabbijn is een joodse geleerde die een expert is op het gebied van de halacha, de joodse wet. Letterlijk betekent rabbijn leraar.
De term rabbijn wordt tegenwoordig algemeen gebruikt om de spirituele leider van een synagoge aan te duiden. Daarom wordt vaak gedacht dat een rabbijn het joodse equivalent is van een priester of pastoor. Een rabbijn mag inderdaad religieuze diensten en gebeden leiden, maar is daartoe niet verplicht. Zijn voornaamste rol is als spiritueel raadgever, leraar, kenner van de joodse wet en van daar uit de persoon die geschillen aangaande de joodse wet beslist. Een rabbijn is feitelijk nog het meest vergelijkbaar met een rechter.
De meeste joden die tot rabbijn gewijd zijn, werken niet als religieus leider. De titel rabbijn is een academische en eretitel, vergelijkbaar met een doctorale graad. In formele zin duidt de titel alleen het bereiken van een niveau van studie aan, niet een beroep.
De rabbijn is niet een beroep dat genoemd wordt in de Thora. De eerste keer dat het woord voorkomt in joodse geschriften is in de Mishnah. Het rabbinaat heeft zich ontwikkeld in de Farizeeïsche en Talmoedische tijden. Rabbijnen worden in die tijden opgedragen de joodse wetten en gebruiken te interpreteren. Heden ten dage zijn rabbijnen ook een soort van pastoors en gaan zij (bij gebrek aan officiële priesters) voor in joods gebed en ritueel, ofschoon deze functies volgens joodse wetgeving niet tot de taakomschrijving behoren.
Rabbijn is een Hebreeuwse term die gebruikt wordt als titel voor hen die uitzonderlijk geleerd zijn, hen die autoriteiten zijn op het gebied van de halacha, en voor hen die aangewezen zijn als spiritueel hoofd van hun gemeenschap. Het woord rabbijn is afgeleid van het Hebreeuwse woord rav, dat in Tenachisch Hebreeuws "groot" of "aanzienlijk" betekent. In de oude Judeaanse scholen werden de hoogleraren aangeduid als "Rabbi" (mijn meester). Deze term van respect is langzamerhand verworden tot een titel waarin de aanwijzende postfix "i" (mijn) zijn betekenis verloor. In het Hebreeuws en Jiddish wordt nog altijd de titel rav gebruikt.
De titel Rabbi werd gedragen door de geleerden van Israël die gewijd werden door de Sanhedrin, ingevolge de gebruiken die overgeleverd zijn van de Voorouders en werden opgedragen de taak van rechter in strafzaken te vervullen. Daarentegen was "rab" de titel van Babylonische geleerden, die door hun collega's gewijd werden. De eerste generaties rabbijnen hadden geen titels als "Rabban", "Rabbi" of "Rab" -- noch de Israëlische noch de Babylonische geleerden. Dit is nog altijd te zien aan het feit dat Hillel I, die afkomstig was uit Babylon, geen "Rabban" voor zijn naam heeft staan. Ook voor de Profeten geldt dat zij in eerste instantie alleen bij naam genoemd werden en niet "de profeet" genoemd werden, waaraan het parallelle gebruik bij Rabbijnen af te lezen valt. De titel werd in feite voor het eerst gebruikt in de tijd van het patriarchaat.
De titel werd voor het eerst gebruikt voor Rabban Gamaliël de oudere, Rabban Simeon (zijn zoon) en Rabban Johanan ben Zakkai, allen patriarchen of voorzitter van de Sanhedrin. De titel "Rabbijn" raakte ook rond deze tijd in zwang bij degenen bij wie de handen opgelegd werden, zoals Rabbijn Zadok, Rabbijn Eliëzer ben Jacob en anderen en wordt gebruikt vanaf de tijd van de discipelen van Rabban Johanan ben Zakkai. Tegenwoordig is de volgorde als volgt: "Rab"is de laagste titel, gevolgd door "Rabbijn". Daarna komt "Rabban". Alleen een naam zonder titel is het hoogste. Alleen de voorzitters van de Sanhedrin worden "Rabban" genoemd.
Na de verwoesting van de Tweede Tempel door de Romeinen verdwenen zeer veel joden uit Palestina in ballingschap. In deze tijd stelden de rabbijnen zich ten taak om vooral het joodse volk bij elkaar te houden en te voorkomen dat het volk zou assimileren in andere volkeren en zo zou ophouden te bestaan.
Om dit te bereiken begonnen de rabbijnen gedeeltelijk de taken van de priesters (die alleen een functie vervulden in de tempel) over te nemen en religieuze diensten te leiden en rituelen te voltrekken (met name huwelijken en bar/bat mitswa's). Daarnaast begonnen de rabbijnen de joodse wet toe te passen als werktuig tegen de assimilatie en ook voor dat doel uit te breiden. Uit deze tijd stammen wetten die het huwelijk tussen joden en niet-joden verbieden en ook wetten over de kasjroet - de wetgeving over wat wel en niet gegeten mag worden, die het moeilijker maken voor joden om sociaal om te gaan met niet-joden. Het is hierin belangrijk om te beseffen dat het doel niet was om niet-joden buiten te sluiten; het doel was om joden binnen te houden.
Daarnaast zetten de rabbijnen zich in om de joden een onzichtbaar gedeelte van de samenleving te maken (uit zelfverdediging tegen haat van anderen - wie niet opvalt, krijgt weinig klappen). Zo werden wetten aangepast en regels opgesteld om de joden als groep meer te laten lijken op de omringende groep. Om geschillen tussen geloof en lokale wet te vermijden, werd besloten dat lokale wet altijd boven joodse wet gaat in geval van tegenspraak. Bovendien werd het westerse joden (de joden die bij christenen leefden en niet bij moslims) voor een - inmiddels verstreken - periode van 750 jaar verboden om meer dan één vrouw te hebben.
In de 19e eeuw werd in Duitsland en de Verenigde Staten de rol van de rabbijn meer en meer beïnvloed door de taken van de protestantse predikant. Preken, pastorale begeleiding, het woord voeren voor de gemeenschap richting de buitenwereld werden allemaal belangrijkere taken. Niet-orthodoxe rabbijnen zijn tegenwoordig van dag tot dag meer tijd kwijt aan deze traditioneel niet-rabbinale taken dan aan lesgeven en het beantwoorden van wettelijke, religieuze en filosofische vragen. Binnen de modern-orthodoxe gemeenschap bestaat de hoofdtaak van de rabbijn nog uit lesgeven en vragen beantwoorden, maar de pastorale functies zijn in opkomst. Met name in de Verenigde Staten hebben moderne, orthodoxe organisaties pastorale opleidingsprogramma's ingericht voor hun rabbijnen.
Rabbijnen treden niet op als tussenpersoon tussen de mens en God. Oorspronkelijk behoorde dit concept niet tot de joodse theologie. De opkomst van het chassidische jodendom heeft echter een stevige ontwikkeling veroorzaakt in de rol van de rabbijn. Binnen het chassidisme heeft iedere beweging een religieuze leider die "Rebbe" genoemd wordt. Zijn volgelingen zien hun Rebbe niet als tussenpersoon tussen hen en God, maar als iemand die een hogere graad van verbondenheid met God heeft en daardoor beter dan andere personen in staat is de gemeenschap in de juiste richting te leiden en individuele volgelingen te adviseren.
Een Rebbe is een leider van een chassidische beweging. Meestal volgt de oudste zoon zijn vader op als Rebbe.
De meest bekende Rebbes zijn de Satmar Rebbe, Rabbi Moshe Teitelbaum, en de Belzer Rebbe, Rabbi Yissachar Dov Rokeach.
Er zijn vele tientallen chassidische Rebbes, met een aanhang wisselend van enkele tientallen tot vele tienduizenden volgelingen.
In voorgaande generaties waren de in 1979 overleden Satmar Rebbe Rabbi Joel Teitelbaum en de in 1994 overleden Lubavitcher Rebbe, Rabbi Menachem Mendel Schneerson zeer bekend.
Sommige Rebbes wonen in Joods Antwerpen, zoals de Pshevorsker Rebbe en de Antwerpse Shotzer.

Normaal gesproken bereikt iemand semicha (rabbinale wijding) na het doorlopen van een zwaar programma van studie naar de joodse wetgeving en responsa.

- Binnen het orthodoxe jodendom zijn deze eisen gehandhaafd. Vrouwen worden geen rabbijn en een seculiere vooropleiding is niet nodig om het rabbinale seminarium te betreden. De sterke nadruk wordt gelegd op de persoonlijkheid van de kandidaat en het niveau dat hij al bezit. Er zijn geen formele eisen wat vooropleiding betreft. Modern orthodoxe rabbinale studenten leren een beetje moderne theologie en filosofie en zeker ook de klassieke, rabbinale werken over die onderwerpen zoals kennis van Thora, TenachMisjna en Talmoed, Midrasj, joodse ethiek en gebruiken, wetgeving en responsa.
- Het Masorti jodendom stellen ook dezelfde eisen, en bovendien ook een gedegen studie van theologie en filosofie -- traditioneel joodse en moderne. Vrouwen mogen rabbijn worden en ook voorzanger. Conservatieve rabbijnen leren wel iets minder Talmoed en Responsa dan hun orthodoxe broeders. Daarnaast stellen de Conservatieve seminaria normaal gesproken een vooropleidingseis op HBO-niveau en behoren pastorale zorg, psychologiehistorie van het jodendom en academische beschouwing van de Bijbel tot de verplichte studie-onderdelen.
- Liberale joodse stromingen slaan een heel andere weg in. Vrouwen en mannen mogen rabbijn en voorzanger worden. Traditionele onderwerpen worden veel lichter behandeld -- vier jaar Talmoed-studie bij deze stromingen staat ongeveer gelijk aan het eerste jaar bij de orthodoxe seminaria. Pastorale zorg, psychologiehistorie van het jodendom, academische Bijbelleer, sociologieculturele studies en moderne, joodse filosofie krijgen veel meer de nadruk en is te vergelijken met de opleiding tot pastoraal werker in het christendom. Verder is een vooropleiding op HBO-niveau vereist.

Niet-orthodoxe rabbijnen staan lijnrecht tegenover de centrale principes van het traditionele jodendom, en worden daarom door orthodoxe rabbijnen niet erkend maar als afvalligen en valse rabbijnen ter zijde gesteld. Alleen zeer liberale modern-orthodoxen vinden dat sommige niet-orthodoxe rabbijnen niet geheel valse rabbijnen zijn. Maar hoever dat gaat, daarover wordt nog druk gediscussieerd. Omgekeerd, echter, erkennen liberale en conservatieve rabbijnen hun meer orthodoxe collega's wel als rabbijnen.