Namenlijst Groningse schippers
De provincie Groningen heeft een uitgebreide scheepvaart gekend met kleine zeegaande vrachtschepen. Elke veenkolonie had zijn eigen zeekapteins met een voorname woning langs hetkanaal en een eigen schip.
Er waren twee soorten beurtvaart, namelijk die vanuit de provincie naar de stad op dinsdag en vrijdag en die vanuit de stad naar Holland. Voor de laatste werden vanaf circa 1860 stoomboten gebruikt. De Hunzemaatschappij voer met stoomboten naar Holland, maar ook naar Utrecht, Gouda en Antwerpen. Daarna kwamen De Telegraaf van de firma Van Swieten en De Batavier van Van Essen. Ook was er een beurtveer Veendam-Amsterdam voor het vervoer van aardappelen. Dit beurtveer had zeven eigen schepen. Hiervoor werden ook particuliere schepen ingehuurd. Het was datumwerk. Dat wil zeggen dat de lading op een bepaalde datum op een bepaalde tijd ter plaatse moest zijn, bijvoorbeeld voor vervoer naar
Engeland. Ook de Lemmer nachtboot verzorgde een beurtveer op Amsterdam. Er was een binnen- en een buitenboot.
De passagiers moesten overstappen in de Lemmer. De nachtboot voer 's nachts van 6 tot 6 uur. Qua tijdsbeslag kon men concurreren met de trein. Voor de beurtvaart binnen de
provincie werden snikken en farries gebruikt. Dit waren knikspantschepen. Evenals bij de spitse pramen liep het vlak van een snik voor en achter omhoog tot eenderde van de
stevens. De voorsteven was echter recht en viel sterk. De gebogen voorstevens van de
i spitse pramen zijn waarschijnlijk veroorzaakt door stadsresoluties van 20 januari 1620 en
1 september 1624. Hierin werd het de leden van schuitenschuivers verboden om nog langer lange rechte vallende stevens te hebben, zoals bij een snik. Een snik werd gejaagd door een paard in draf. Op de rug van het paard zat het snikkejong . Een jongen van circa 14 jaar die het paard in draf moest houden. Bij de snik ging de lijn via een ijzeren ring in de mast, hoog over de aan de wal liggende schepen. Snikken waren vaak heel smal vanwege de vele smalle bruggen. De snikken uit Zoutkamp en omgeving sleepten sloepjes met schol, schelvis en garnalen voor de Visbanken in Groningen.
- Jan Egberts Hekman (1768-1824) gehuwd met Antje Pieters Bonthond (1774-1829) Beroep: Schipper in Eexta, Scheemda, Groningen, Nederland
- Pieter Jans Hekman (1799-1877) gehuwd met Maria Engels Heitingh (1799 -1858) / Lummina Mijssema (1814-1891) Beroep: Schippersgezel en later (1827) beurtschipper van een trekschuit op de lijn Nieuwe Pekela-Sneek. In juli 1849 vervoert hij roggebrood op deze lijn.
- Edsko Jans Hekman (1803-1890) gehuwd met Annechien Hindriks Naaijer (1813-1895) Beroep: Schipper, hij vervoert regelmatig graan voor boeren naar de stad Groningen. Later is hij koopman van beroep.
- Hindrik Edskes Hekman (1833-1865) gehuwd met Meintje Jurriens Lula (1835-1904) Beroep: (1857) schipper, (1865) bakker in Scheemda, Groningen, Nederland
- Jan Hekman (1837-1887) gehuwd met Geertje Tiddens (1842-1865) / Hilke van Dijk (1849-1920) Beroep: Kastelein, praamschipper, dagloner en later arbeider.
- Jelle Hekman (1843-1927) gehuwd met Trijntje Johanna Lichtenberg (1845-1935) Beroep: Schipper, (olie) molenaar, wethouder en locoburgemeester in Zuidbroek, Groningen, Nederland.
- Pieter Hekman (1848-1934) gehuwd met Marchiena de Groot (1854-1943) Beroep: (1874-1882) binnenvaartschipper, (1882-1890) kapitein op de tjalk Annechiena en (1891-1903) kapitein op de tjalk Marchiena, (1905) kruidenier, winkelier, (1910) conciërge. In 1912 is hij zonder beroep en valt hij onder de invaliditeitswet.
- Hendrik Hekman (1876-1920) gehuwd met Anna Kunst (1883-1959) Beroep: Kapitein op de tjalk Marchiena, schipper op de tjalk Neerlandia. In 1916 vervoert hij hout van Denemarken naar Rotterdam.
- Pieter Hekman (1907-1996) gehuwd met Egbertha Hendrika Christina Everardus (1911-1993) Beroep: Stuurman op MS Anna van Jannes Bonninga. In 1933 vervoert hij tarwe, kapitein / eigenaar van MS Fiat (gebouwd in 1933, NV Scheepswerf Gebr. Niestern & Co. bij Delfzijl), mede-eigenaar (2/3) van MS Fiat (bouwjaar 1956 NV Gebr. Bodewes Scheepswerf Volharding in Foxhol), de andere eigenaar (1/3) is Franciscus Leonardus Antonius van Baars.
- Hendrik Johannes Hekman (1920-2011) gehuwd met Geertruida Roelfina Bosma (1926-2013) Kapitein op de WIM. In 1965 vervoert hij meststof.
- Hendrik Jannes Hekman (1934-) gehuwd met Maria van der Vlies (1935-1988) Beroep: Kapitein op MS FIAT.
- Harm Pieter Hekman (1937 – 1956) ongehuwd Beroep: leerling dek officier op het vrachtschip SS Averdijk van de NV Nederlandsch-Amerikaanse Stoomvaart-Maatschappij ‘Holland-Amerika Lijn (HAL), vanaf 1973 Holland Amerika Lijn NV.
- Evert Hekman (1851-1887) gehuwd met Debora Kuiper (1857-1906) Beroep: Schipper, koopman.
- Trijntje Jans Hekman (1811-1902) gehuwd met Hindrik Hindriks Perdok (1810-1849) Beroep: Schippersche.
- Berent Hekman (1818-) gehuwd met Zwaantje Teul (1828-1901) Beroep: Schippersgezel, (1857) schipper.